Recenze: Barbara Wood – Země odpoledního slunce

5

Do atmosféry mizejícího Divokého Západu zasadila děj svého posledního románu americká autorka s britskými kořeny Barbara Wood. Kniha Země odpoledního Slunce zachycuje konec starého světa neohrožených kovbojů, zlaté horečky i Indiánů, svobodně se toulajících svým teritoriem.

Země odpoledního SlunceSňatkový podvodník

Píše se rok 1920, když naivní a půvabná dívka Elizabeth van Linden podlehne kouzlu britského barona Nigela Barnstabla. Energický mladík ze starobylého rodu má však s nic netušící Elizabeth a jejími nechutně bohatými rodiči velmi kruté plány.  I když se honosí šlechtickým titulem, má velmi hluboko do kapsy. A jeho nároky a plány? Ty jsou megalomanské. A právě k nim potřebuje Elizabeth, nebo spíše její tučný svěřenecký fond. Jak snadné je pobláznit nezkušenou dívku a vmanipulovat ji do tajného sňatku! Rodičům nezbývá než se smířit s tím, že jejich „malá holčička“ je vdanou paní, o které už rozhoduje její muž.

Na Divokém Západě

Hned po sňatku se Nigel pouští do realizace svého snu – vybudovat si své vlastní impérium. Největší příležitost mu k tomu nabízí ještě divoký kus západního pobřeží. Se svou zamilovanou manželkou proto nasedá na vlak, který je odveze do městečka Palm Springs. Daleko od civilizovaného světa Nigel sundává masku laskavého a zamilovaného novomanžela a Elizabeth musí čelit jeho pravé tváři. Krutému násilníkovi, který jde kvůli osobnímu obohacení a úspěchu přes mrtvoly.

Zatímco Nigel na nehostinné poušti zakládá palmové háje a nemilosrdně se snaží vytlačit Indiány z jejich teritorií, ze zhýčkaného jedináčka Elizabeth se stává týraná žena. Má jen dvě možnosti: pomalu se nechat usoužit svým manželem, nebo bojovat o svůj život a svobodu. Je pro ni život s despotou jedinou vyhlídkou, nebo bude mít ve svém životě ještě šanci zažít lásku?

Konec starých časů a rodící se nová společnost

Barbara Wood vylíčila příběh zrady a velké lásky na pozadí skutečných událostí. Knize Země odpoledního slunce předcházelo pečlivé studium v archivech, a tak román přináší věrohodný obraz tehdejší společnosti – zoufalý boj Indiánů o své území a tradice, průmysl a zemědělství pohlcující panenskou přírodu, odhodlaný zápas žen o rovnoprávnost či vznik továrny na sny zvané Hollywood. Postavy románu jsou plastické s propracovanou psychologií, což je zřetelné zejména na hlavní postavě Elizabeth. Čtenář je svědkem dramatického přerodu z naivní dívky na odhodlanou ženu bojující o své právo na svobodu.

Autorka, která se v lednu tohoto roku zařadila mezi sedmdesátnice, opět dokázala, že se každý její titul stává bestsellerem. Ve svých knihách mistrně propojuje své znalosti antropologie s vypravěčským talentem. Ke knize mám jen jedinou výtku – na závěr se vše zvrtne do přílišného happyendu.  Pokud to autorce dokážete odpustit, pak vás dám jednu radu. Nechte si knížku na víkend nebo si v práci vezměte den volna, protože tento román přečtete na „jeden zátah“.

Země odpoledního slunce
Autor Barbara Wood
Překlad Milena Pellarová