Recenze: Heine Bakkeid – Až mi zítra budeš chybět

1 1 1 1 1 (4 hlasů)

Představte si člověka, který vše ztratil. Představte si policistu, jenž se dostane na druhou stranu barikády. Představte si elitního vyšetřovatele, který je zdiskreditován a uvržen do žaláře. Představte si muže, jenž ranami osudu přišel o zdravý rozum… Thorkild Aske je troska, troska pod dohledem psychiatra a pod neustálým vlivem prášků. Není divu!

knihaAvšak i přes veškeré indispozice mu jeho přítel domluvil případ. Lidé, kteří by ho měli právem nenávidět, po něm chtějí, aby našel jejich syna. Mladého Dána, který si chtěl na severu Norska otevřít hotel a zmizel. Místní si myslí, že se utopil a věří tomu i Thorkild. Případ pro něj není zajímavý. Radši by se zavřel doma, zalezl do postele, nadopoval se prášky a čekal na fantaskní příchod své milované. Věci ale většinou nevychází tak, jak bychom chtěli, a Thorkild už odpočíval více než dost. Je třeba doplnit antipsychotika, zabalit si svých pár švestek a vydat se na cestu!

Až mi zítra budeš chybět je chladná detektivka, chladná a temná stejně jako vody severního Norska. Je stejně tak i nevyzpytatelná a nepředvídatelná. Uprostřed těchto vod stojí maják, tyčí se jako varovný mrtvý prst a jasně dává najevo, aby se od něj všichni drželi dál. Tamní kraj je totiž vskutku prazvláštní a děsivý. Kdekoli jinde jsou příběhy o strašácích pouhými historkami, tady ne, tady jsou duchové minulosti skuteční! Pozor, bouře již přichází.

Hlavní postava mi nebyla nikterak sympatická. Ačkoli mám většinou v oblibě rozervané typy, jedince psychicky rozhárané, tak v této knize jsem se s bývalým policistou Askem neztotožnil a nedokázal jsem se na něj napojit. Thorkild si v důsledku své léčby počíná často nelogicky, jelikož trpí halucinacemi. Není proto snadné ho pochopit. Když si vezmu třeba hlavní postavu z knih Jo Nesbø Harryho Hollea, to je něco úplně jiného. Když bych tyto dvě literární postavy umístil vedle sebe, tak Harry je pro mě jasná volba.

Přesto je první příběh o bývalém vyhořelém policistovi z pera Heineho T. Bakkeida poutavý a čte se velice dobře. Ale také nepřináší nic nového a já bych ho zařadil mezi průměr. Velice krásná obálka, která čtenáře navnadí, tak nemusí být zárukou skvělého příběhu. Uvidíme, zdali bude mít kniha pokračování a jestli autor zlepší svůj styl psaní. Jako samostatný příběh se kniha možná řadí do průměru, ale jako počátek série by mohla být slušným rozjezdem.

Spisovatel u nás zatím není tolik známý, napsal několik knih pro mládež, které u nás nevyšly, a tato kniha je jeho první počin v beletrii pro dospělé. Bakkeid se narodil a vyrůstal v severním Norsku, takže pro něj není těžké popisovat tamní krajinu a nevyzpytatelné počasí, které také promítl do své knihy.

Kdybych to měl shrnout, kniha Až mi zítra budeš chybět je detektivka, jež se snadno přečte, která neurazí, avšak ani nenadchne. Jako oddychové čtení ji mohu doporučit, nicméně v dnešní době, kdy každý den vychází nepřeberné množství knih, najdou se jistě i takové, které za přečtení stojí více.

Až mi zítra budeš chybět
Autor Heine Bakkeid
Překlad Daniela Krolupperová