Recenze: Sarah J. Maasová – Krvavé ostří

5

Krvavé ostří je složeno z celkem pěti povídek ze světa Skleněného trůnu. V roce 2012 autorce Sarah J. Maasové vyšly samostatně čtyři napínavé části a v roce 2013 ještě doplnila poslední díl příběhu. Později byly jednotlivé úseky navzájem spojeny v ucelený příběh.

Krvavé ostříCelaena Sardothien je šestnáctiletá lstivá, nebojácná, obávaná a půvabná nájemná vražedkyně. Touží po svobodě a volnosti, nechce zabíjet na požádání. Ale vymanit se z područí cechu vrahů je těžké. Musela by sehnat spoustu peněz na vyplacení a navíc získat požehnání. Pokud někdo uteče, stává se kořistí ostatních nájemných vrahů a celý zbytek svého života musí zůstat ostražitý a schovávat se. Celeana si navíc potrpí na luxus, je zvyklá jíst ta nejlahodnější jídla, oblékat si nekrásnější oblečení a obklopovat se kvalitními věcmi. Díky cechu získala své postavení a život na úrovni, to je další důvod, proč s odchodem otálí. V knize vidíme pozvolnou změnu chování i charakteru hlavní hrdinky v odlišnou osobu s jiným žebříčkem hodnot.

Celaena je překrásná, silná a smrtící zbraň v rukou přísného a nelítostného Arobynna Hamela (Krále vrahů), jemuž jsou ostatní podřízeni. V mládí se Celaeny ujal a staral se o ni. Nyní mu dluží za své vycvičení, stravu a ubytování. Své chráněnce ubližuje i pomáhá. Svým zvráceným způsobem ji miluje, ale přitom ji každodenně vystavuje smrti. Arobynn je postava plná protikladů a opravdu nezapomenutelně podlý záporák, který umí dokonale manipulovat s lidmi.

Posledním významným hrdinou je Sam Cortland, který byl stejně jako Celaena vychováván obávaným a krutým Králem vrahů. Odmala se mezi sebou hašteří a jdou si po krku. Jejich netypický a komplikovaný vztah se na poslední společné výpravě nenávratně změní. Tahle blonďatá, modrooká kráska prostě plete mužům hlavu a nikdo by nečekal, že pod elegantními šaty se ukrývá proslulý vrah.

Úspěšná autorka je známá tím, že píše poutavě a fanoušci od ní už určitou kvalitu očekávají. Proto mě překvapil pomalý rozjezd – první dvě povídky nebyly nijak zvlášť záživné ani napínavé. To se ovšem v následující části změnilo a od knihy jsem se nemohla odtrhnout.  A akcí nabitý konec, který mě dohnal k slzám, první zážitek z četby mnohokrát napravil.

Krvavé ostří je dojemný příběh plný násilí a smrti, který nám odhalí Celaeninu minulost. V knize je prostě všechno – napětí, akce, romantika, nebezpečí, radost i smutek. Jde o doplnění série, které osvětluje ty nejzajímavější události, samozřejmě podrobněji než jsou popsány či naznačeny v dalších dílech. Krvavé ostří tedy není nepostradatelné, na druhou stranu ho můžete číst i samostatně. Pro lepší orientaci v ději čtenářům poslouží mapa Erilei.

Sarah J. Massová je známá americká autorka, která žije se svým manželem a psem v Pensylvánii. Miluje pohádky, balet a ráda si vychutnává dobrý čaj.Její dvě knižní série patří mezi celosvětové bestsellery. Nejdříve se Massová v Česku proslavila úžasnou sérií Skleněný trůn (letos má vyjít již pátý díl) a vloni si své věrné čtenáře našla  isérií Dvůr trnů a růží, což je retelling oblíbené pohádky Kráska a zvíře (v dubnu vychází druhý díl). Letos se máme díky nakladatelství Cooboo na co těšit.

Ukázka:

Tu ránu vycítila, ještě než ji Arobynn udeřil. Svalila se ze židle a neměla čas se pořádně postavit. Arobynn ji mezitím popadl za límec a znovu se rozpřáhl. Jeho pěst jí dopadla na tvář. Před očima jí zatančily mžitky. Další rána, dost tvrdá na to, aby ucítila na tváři teplou krev dřív, než ucítila bolest. Sam se najednou rozkřičel. Avšak Arobynn ji uhodil znovu. V ústech měla krev, ale stále se nebránila. Neodvažovala se bránit. Arobynn ji tloukl – do žeber, do čelisti, do břicha. A do tváře. Zas a znovu, bez ustání. Mířil pečlivě – aby způsobil co nejvíc bolesti, aniž by zůstaly trvalé následky. (str. 132)

Krvavé ostří
Autor Sarah J. Maasová
Překlad Ivana Svobodová