Recenze: Tim Dedopulos – Hádanky a hlavolamy ze světa Středozemě

5

Člověk je od přírody tvor zvídavý, a tak není divu, že mezi jeho velké záliby patří hádanky a různé hlavolamy. Autor Tim Dedopulos se nechal inspirovat světem Pána prstenů a napsal knihu Hádanky a hlavolamy ze světa Středozemě.

Hádanky a hlavolamy ze světa StředozeměKaždý správný fanoušek Pána prstenů si vybaví scénu, ve které se Glum a hobit Bilbo Pytlík navzájem častují svými hádankami a touží toho druhého pokořit. Jejich hádanky jsou kolo od kola těžší a vítěz může být nakonec jen jeden. Díky svému úskoku a malé lsti se jím nakonec stane Bilbo, který se svého soka zeptá na věc, kterou ukrývá v kapse. Nejen že tedy Bilbo odchází jako vítěz, který nebojoval o nic jiného než o svůj život, ale má ve své kapse i předmět, který se postará o velké pozdvižení. O tom ale nemá malý hobit ani tušení a v tuto chvíli je rád, že ze svého dobrodružství odchází živ a zdráv.

Autor bájného světa Středozemě dokázal ve svých fanoušcích probudit touhu po poznání. Každý čtenář nejenom že chtěl znát příběh svých oblíbených postav, ale chtěl i navštívit místa, kde se pohybovali bájní elfové, měli své nory malí hobiti či žili zlověstní čarodějové. Člověka zajímaly i informace o tom, jak vůbec Středozem vznikla a jaké báje a mýty ji obestíraly. I díky tomuto faktu se Středozem stala místem, ze kterého se dá stále a stále čerpat.

Kniha Hádanky a hlavolamy je inspirována světem, který okouzlil nejednoho z nás. Jsou tu hádanky jednoduché, nad kterými se stačí jen chvilku zamyslet a člověk na ně zná odpověď, pak jsou tu otázky zapeklitější a nakonec úkoly tak těžké, že budete muset použít hodně představivosti, abyste na ně přišli. Nemusíte ale zoufat, když na některou nepřijdete. Na konci knihy je umístěno řešení, takže při neúspěchu můžete správnou odpověď najít.

Kniha Hádanky a hlavolamy je skvělou příručkou pro všechny fanoušky Pána prstenů. Kromě zábavy, kterou strávíte nad plněním daných úkolů, se potěšíte i krásnými ilustracemi známých míst i postav. Domnívám se, že si ale zábavu mohou užít i ti, co nikdy Tolkienovy příběhy nečetli, stačí jen fakt, že mají rádi rébusy, jelikož kniha je sice inspirována dílem J. R. R. Tolkiena, ale nemá se Středozemí nic společného. Hádanky by klidně mohly být zasazeny do jakéhokoliv jiného prostředí, stačilo by vyměnit jen jména postav či zmíněných míst.

Ukázka

Čtyři generace jedné rodiny se ocitly na útěku před skřety. Věk stařešiny rodu spolu s věkem jeho pravnuka se přesně rovnaly součtu věků jeho syna a vnuka. Když se prohodily číslice udávající věk stařešiny, výsledkem byl věk jeho syna. A podobně obsahoval i věk vnuka i pravnuka stejné číslice, jen v opačném pořadí. Když vám prozradím, že všechna čísla udávající věk jsou prvočísla, dokážete říct, jak byli členové rodiny staří? (Str. 115)

Název: Hádanky a hlavolamy ze světa Středozemě
Autor: Tim Dedopulos
Nakladatel: Universum