Recenze: Jørn Lier Horst – Honící psi

5

Sever je mrazivý a pochmurný, stejně jako příběh z policejního prostředí chladného Norska, nová detektivka z pera Jørna Liera Horsta. Sedmnáct let stará vražda mladé dívky z bohaté rodiny je znovu otevřena. Usvědčený vrah je podmínečně propuštěn na svobodu, shodou okolností je v té době unesena další dívka. Dívka se žlutou mašlí. Ale co my víme, vždyť může jít o pouhou náhodu! A co vražda muže, jenž žil dobrovolně prakticky odříznut od ostatních lidí, může tam být nějaká souvislost? Jeho mrtvé tělo leží uprostřed lesa a věrný pes vyje u hlavy, která už nepromluví.

Honicí psiVrchní komisař William Wisting je férový policajt, starý vlk ze staré školy. Život mu uštědřil mnoho ran, on ale přesto zůstal stejně poctivý. Jak je tedy možné, že právě on je obviněn z falšování důkazů, které před sedmnácti lety pomohly dostat za mříže hlavního podezřelého? Je opravdu možné, že by chlap plný cti a morálních zásad dovedl udělat něco takového? Navíc se případu chopí noviny a je z toho článek na první stranu. Wistinga suspendují.

Když je ale někdo policistou tak dlouho jako William, zůstává jím i mimo službu. Na vlastní pěst se pouští do vyšetřování, aby zjistil, jak to tenkrát bylo, a dostává se do víru událostí, jež ovlivňují minulost, přítomnost i budoucnost. Navíc pokud je Wisting nevinný, kdo se mohl dopustit činu, který staví policii do velmi nepříznivého světla? Nikomu se nedá věřit, přítel nemusí být přítelem a nepřítel může posloužit jako cenný pomocník.

Kniha Honicí psi je poutavá a napětí v ní graduje až do poslední stránky. Autor, který sám přes dvacet let pracoval jako policista, se ani tak nezaměřuje na temnost severu či na vykreslení postav, spíš se zabývá samotným policejním vyšetřováním. V příběhu je zřetelná autorova osobní zkušenost. Děj knihy je uvěřitelný a plyne jako voda v řece. Zajímavé je prolínání dvou světů – policie, která v příběhu hraje první housle, a novinařiny, jež jí velice zdatně sekunduje. Postava komisaře Wistinga je sympatická, je to prostě pohodář, není vnitřně rozhádaný, je inteligentní a ví si vždy rady. Mne ale víc oslovila postava jeho dcery, novinářky Line. Line je žena, která se v životě vyzná, nebojí se říct, co si myslí, tím si získává čtenářovo srdce.

Jediné, co bych knize – nebo spíš autorovi – vytkl, je nepropracovanost charakterů postav. Já osobně bych uvítal, kdyby byly postavy více psychologicky rozebrané. Na druhou stranu to ději neubírá na čtivosti a je pravda, že to z knihy dělá snadnou záležitost. Jedná se prostě o oddychovou detektivku na příjemně strávené odpoledne. Dialogy zaujmou, nechybí špetka humoru, děj je vyvážený, příběh neobsahuje infarktové zvraty. Prostě jde o svižné a nenáročné čtení.

Jak už bylo řečeno, Horst má praxi coby policista – vrchní vyšetřovatel, kterou při svém psaní využívá. Je úspěšným spisovatelem detektivních románů pro dospělé i pro děti. Jeho knihy získaly několik ocenění doma v Norsku i na poli světové krimi scény.

Název: Honicí psi
Autor: Jørn Lier Horst
Překlad: Kateřina Krištůfková