Recenze: Louise Penny – Oživlý kámen

5

Vrchního inspektora Gamache zajisté není třeba jeho věrným čtenářům představovat. Tentokrát se s ním setkáváme mimo kouzelnou vesničku Three Pines, přesto je s ní a s jejími obyvateli jeho nový případ spjat. Oživlý kámen zabředává do dávné historie dvou rodin, z nichž jedna je ta Gamachova.

Oživlý kámenArmand a jeho žena Reine-Marie vyráží do hotýlku Manoir Bellechasse, aby zde oslavili výročí sňatku a užili si klidnou dovolenou jako každý rok. Zdá se, že jejich největší problém představuje nezvladatelné horko a rozhodnutí syna Daniela, který chce své dítě, bude-li to chlapec, pojmenovat Honoré po svém dědečkovi. S tím je však spojena temná minulost, která ještě dnes jeho otci svazuje ruce i jazyk.

Klid a mír místa naruší vražda Julie Martinové. Stejně jako Gamachovi i Juliina rodina, Morrowovi, pobývají v idylickém srubu, aby zde uspořádali tradiční rodinné setkání, na něž nikdo z nich nejezdí rád. Jejich rodina je totiž všechno, jen ne milující. Zdánlivě. A že zdání může klamat, o tom budeme mít šanci se přesvědčit hned několikrát. Je nasnadě, že povinná dovolená k uctění jejich otce a odhalení jeho sochy, jež se stala vražedným nástrojem, vyvolá nejen duchy minulosti, ale v každém členu klanu probudí jeho nejhorší a tvrdě potlačované vlastnosti.

Pokud jste čtenáři detektivek s Armandem Gamachem v hlavní roli, jistě vás upoutalo jméno rodiny. Ano, už jsme se s ním setkali, a to několikrát ve vísce Three Pines, kde Peter a Clara  Morrowovi žijí a s nimiž se Amrand Gamache velmi dobře zná. Louise Pennyová před svými čtenáři rozehrává rozvětvený příběh, kdy jednotlivé postavy dotváří charaktery těch druhých. Mistrně provádí čtenáře zákrutami lidské mysli, aby úspěšně odhalila vraha, jehož totožnost vám samozřejmě neprozradím. Jak sami uvidíte, motiv vraždit měl prakticky každý,včetně Gamache.

„Proč by někdo chtěl zabít vaši sestru?“

„Tím ,někdo‘ myslíte jednoho z nás, že ano?“

Vlastně to nebyla otázka a Beauvoir se rozhodl zůstat zticha.

„Na mě se nekoukejte, já ji neznala dost na to, abych ji zavraždila. Byla pryč třicet let, možná víc. Ale řeknu vám jednu věc, inspektore. Mohla se od nás dostat tak daleko, jak chtěla, ale stejně byla pořád Morrowová. A Morrowovi lžou. Mají tajemství. To je naše platidlo. Nevěřte jim, inspektore, Nevěřte jim ani slovo.“ Str. 154.

Autorka perfektně zná prostředí, o němž píše, dokáže navodit správnou atmosféru přesně podle situace, v níž se zrovna děj odehrává. Ve správném poměru je tak čtenáři dávkován klid, napětí, humor i nevyzpytatelnost a krása kanadské krajiny. Připočteme-li její skvělý literární styl a výtečný překlad, jedná se o knihu, kterou mohu opět vřele doporučit milovníkům klasických detektivek ve stylu Agathy Christie. Ne nadarmo je Louise Pennyová několikanásobnou držitelkou ceny Agatha Award za nejlepší detektivku roku.

Název: Oživlý kámen
Autor: Louise Penny
Překlad: Lenka Uhlířová