Recenze: Daniel Keyes – Růže pro Algernon

Růže pro Algernon, to je opravdu několik dekád stará záležitost. Od doby, kdy původní povídka dostala v šedesátém šestém románový tvar, už se jí stihl chopit nejeden tvůrce. Dostala své filmové zpracování, první hned dva roky po vydání románu. Spatřit jste ji mohli jako divadelní hru, nebo si ji poslechnout v hudebním zpracování. Jsou to roky a roky, co fascinuje svět.

knihaŘíká se toho o ní vážně hodně. Především to, že je to nesmírně smutný příběh, u kterého dost možná uroníte slzu (stejně jako mnozí před vámi). Že je to emoční zážitek. Růže pro Algernon se stala klasikou světové literatury, která neztrácí na oblibě. Koneckonců, kdyby už přišla o potenciál zaujmout, Argo ji znovu nevydává. Takže, co může nabídnout čtenáři v jednadvacátém století?

Snad se ani nesluší znovu opakovat hlavní linii notoricky známého příběhu o Charlym Gordonovi, který díky vědeckému experimentu prožije prudký inteligenční růst. Podstatné je, že jde o příběh citlivě podaný, plný zklamání, vzteku a strachu. Díky tomu, že se Keyes zaměřuje jen na Charlyho pocity a prožitky a nepouští se do bližšího popisu jakýchkoli technických zázraků, zůstává tahle kniha prakticky nadčasová.

Dozvíte se jen to, že se Charly chystá na operaci a následně, že už je po ní. A to je asi tak všechno. Pro knihu je typické vyhýbání se jakýmkoli technickým podrobnostem, které by Charlyho příběh ukotvily víc v konkrétním čase a nutně jej nechaly citelně zastarávat. Z dnešního pohledu se samozřejmě projevuje doba vzniku knihy v menších detailech. Například ve víře v moc médií učit a ovlivňovat, kdy „něco jako televize“ je schopno Charlymu nalít do hlavy potřebné informace. Nebo v dramaticky rychlém, stěží uvěřitelném nárůstu Charlyho inteligence.

Tato kniha je ale především o prožitcích mentálně zaostalého muže, který kdysi romanticky snil o tom, že se stane chytrým, protože věřil, že s chytrostí přichází štěstí. A o následném zklamání a hořkém procitnutí, protože Charly zjišťuje, že život není lehký. Když má extrémně nízké IQ, ostatní jej šikanují, když se stane géniem, trpí samotou.

Projdete si s ním celou tu cestu na vrchol a zpět, od zápisků ignorujících interpunkci až ke složitým souvětím. Oblíbíte si ho, proto vám nebude jedno, jak skončí. Až bude prosit Boha, aby mu aspoň něco nechal, budete doufat spolu s ním. I když konec se jeví jen jeden, zjevný a nevyhnutelný. Musím nicméně přiznat, že to absolutní dojetí nad chudákem, který nemilosrdně přichází o vše, mě minulo. Snad právě proto, jak známý tento příběh je a jak velké očekávání vzbuzuje. To však nic nemění na tom, že jde o silný námět.

Ve své době šlo o originální příběh, který znatelně zasáhl žánr sci-fi. Dnes, v době nejrůznějších operací mozku i celého těla, se možná nejeví už tak přelomově. Ale stále jde o knihu, kterou si zapamatujete.

Název knihy: Růže pro Algernon
Autor: Daniel Keyes
Překlad: Richard Podaný