Recenze: Ernest Cline – Armada

5

Ernest Cline přichází s další peckou pro všechny geeky, nadšence do herních světů či obdivovatele pop kultury. Dokáže se Armada vyrovnat jeho téměř dokonalému debutu?

ArmádaNutno podotknout, že fenomenální kniha Ready Player One si získala své čtenáře a obdivovatele zejména svým druhým vydáním. U toho prvního na ni část našeho obyvatelstva zřejmě nebyla připravena. O to větší očekávání bylo u dalšího románu tohoto autora, který dostal název Armada.

Zack Lightman je typickým případem kluka, který není úplně oblíbený, proto se uzavírá zejména do světa počítačových her. Spolu s několika kamarády hrají jeho nejoblíbenější gamesku Armada, která je o obraně naší civilizace proti nenávistným mimozemšťanům. Jednoho nudného dne ve škole uvidí Zack za oknem vesmírnou loď identickou s jednou lodí z této hry. Nejdříve si myslí, že už se konečně zbláznil. Ovšem velice brzy zjistí, že ho čeká skutečný boj o přežití lidstva.

To je zběžné shrnutí samotného děje. Zack využije svých schopností ve hře, aby se stal bojovníkem proti mimozemšťanům. Celá kniha je vlastně kombinací minulého úspěšného románu a filmů typu Den nezávislosti. Prostě klasická scifárna. Opět se dočkáte odkazů na popkulturu, nejen herní, ale i filmovou či hudební. Těšit se můžete na parádní vesmírné bitvy proti neznámé civilizaci. Dokázal se ovšem tento příběh přiblížit ke kultovní prvotině?

Upřímně říkám, že si to nemyslím. Nemějte mi to za zlé. Jedná se o velice dobrou knihu. Na stránkách nechybí vlastně téměř nic zásadního, dočkáte se spousty akce, kvalitního humoru, nějaké té červené knihovny a samotné postavy jsou celkem sympatické. Kniha je velice čtivá a zhltnete ji během pár dnů (možná i za jeden).

I přes to všechno je inspirace prvotinou pro mne až příliš veliká. Nedočkáte se téměř ničeho nového. Ano, samotný děj je sice rozdílný, stále ovšem máte pocit, že čtete jen přepsaný Ready Player One. Chytlavá zápletka je opravdu dobrá, ale předchozí se prostě nevyrovná.

V porovnání s jinými knihami se ovšem rozhodně jedná o nadprůměr. Již jsem zmínil, že se dočkáte mnoha akčních scén. Těšit se můžete na galaktické bitvy, stíhaček létá po obloze nespočet, stejně i dronů válečníků jsou tisíce. Bitvy jsou doslova monstrózní a jejich filmové natočení by bylo asi hodně nákladné.

Postavy jsou poměrně zručně popsané, přesto by je šlo vykreslit ještě o něco lépe. Tou hlavní je samozřejmě zmiňovaný Zack Lightman, kterého doprovázíte po čas celého čtení. Dočkáte se jeho prvního seznámení se skutečnou bitvou, lásky k neznámé dívce i seznámením se se ztraceným otcem. Vlastně se v příběhu vyskytuje poměrně dost situací, kdy se detailně podíváte na jeho city. Ostatní postavy jsou ovšem o úroveň nebo dvě za ním, někdy jen dokreslují celou atmosféru.

Oblíbených odkazů na známé skupiny, hry či filmy je rovněž o něco méně. Přesto si poslechnete nejednu známou skladbu či se kouknete na nějaký ten kultovní filmík (zejména o invazích mimozemšťanů).

Moje hodnocení sice vypadá trochu negativně, ale rozhodně se jím nenechte odradit. Vlastně si nakonec většina z vás řekne, že jsem blázen a ignorant. Armada je opravdu dobrá kniha a bez bližšího srovnávání s Ready Player One určitě nebudete zklamáni. Rozhodně jsem velice zvědavý, jakým směrem se autor posune do budoucna. Přece jenom nelze donekonečna stavět na stejném základu. Ovšem prozatím mu to vychází na výbornou.

Název: Armada

Autor: Ernest Cline

Překlad: Naďa Funioková