Recenze: Alessandra Mattanza – Můj New York - Město očima známých osobností

New York patří k jednomu z těch míst na planetě, která jsou přitažlivá sama o sobě a nepotřebují sebemenší reklamu. Přesto chcete-li se o něm dozvědět něco víc a ještě k tomu stylově, s knihou Můj New York - Město očima známých osobností máte jedinečnou příležitost.

muj-new-yorkAutorka Alessandra Mattanza sestavila devatenáct postřehů vyprávěných pohledem slavných rodilých Američanů i přistěhovalců a cizinců, kteří k městu neodmyslitelně patří. A právě v tento moment musím upozornit na fakt, který byl pro mě největším zklamáním knihy. Podtitul Město očima známých osobností ve mně vzbudil klamná očekávání, že půjde čistě o autorské texty týkající se zážitků spojených s New Yorkem. Tuto moji domněnku potvrzoval i výběr oněch osobností, mezi kterými nechyběl Woody Allen, Candace Bushnell, Martin Scorsese nebo Daniel Libeskind. Jeden vedle druhého své dílo často spojují právě s New Yorkem, proč by tedy o něm svými slovy nemohli něco napsat?

I když přímé řeči v jednotlivých kapitolách najdete hodně, jde o zážitky a interpretace z „druhé ruky“. Alessandra Mattanza poskládala jednotlivé výpovědi z rozhovorů a finální podobu nechala od každého autorizovat. Nejde sice o jejich vlastní dílo, ale i tak se dočkáte autentických vzpomínek a situací z historie i současnosti New Yorku. Pokud jste ochotni přijmout tento fakt, bude se vám kniha líbit.

Je dobré říct, že Můj New York z poloviny tvoří úžasné fotky, obrázky z katalogů cestovních kanceláří ale nečekejte. Ačkoli jde o sbírku fotek od desítek autorů, funguje obrazová část knihy v perfektní symbióze. Fotky jsou z velké části pořízeny s důrazem na detail každodenního života, ulic, budov, pouličního umění a umělců, sem tam jsou proloženy působivými pohledy na město.

I když jsem původně měla hlavně touhu dozvědět se o současném New Yorku něco nového a zajímavého, co by mě ještě více nalákalo ho navštívit, našla jsem nakonec větší zalíbení v historkách o městě z dob 60. - 90. let.

Kniha vás nadchne také celou řadou popkulturních odkazů na filmy, knihy, písně či výtvarná díla, které mají s New Yorkem něco společného. V této rovině jsem nakonec našla největší přínos knihy.

Autor: Alessandra Mattanza
Název: Můj New York – Město očima známých osobností