Recenze: Lucie Budíková, Monika Nevolová – Hackněte svůj život. Nejen pomocí technologií

5

Lucie Budíková a Monika Nevolová seznamují čtenáře ve své publikaci Hackněte svůj život. Nejen pomocí technologií s vychytávkami, které mohou člověku ulehčit život. Kniha se neomezuje pouze na technické vymoženosti, jak už název napovídá, ale seznamuje například s postupy, které ulehčí rozhodování, usínání, ale i učení.

Hackněte svůj život. Nejen pomocí technologiíKniha se zaměřuje na lifehacking. Těm čtenářům, kteří mají pouze hrubou představu o významu slova, vysvětluje Lucie Budíková:

Možná znáte pojmy zvlášť: life – život, hacker – napoprvé se vám asi vybaví superajťák, jenž prolomil tajný kód či se někomu naboural do účtu, obecně jde ale o zvídavého jedince, který chce dopodrobna vědět, jak daná věc funguje, a hledá její limity, které pak zkouší prolomit či někam posunout. (S. 11)

Rady, tipy a triky nejsou předávány suchopárnou češtinou, nýbrž svěžím a neformálním jazykem. Kniha tedy není vědeckou publikací a dovoluje si citovat i Wikipedii. Na konci knihy je seznam zdrojů i dalších textů, zabývajících se tímto tématem. Publikace také seznamuje s postoji osob, které jsou v lifehackingu zběhlé, a odvolává se na dotazník, který autorce vyplnili dobrovolníci.

Spisovatelka se snaží přimět čtenáře k akci – čtenář je vybízen k sepsání vlastní definice a cíle či k vybrání slov. Člověk, který čte tuto knížku, se má nad textem zamýšlet a hledat pro sebe přínosné informace. Lucie Budíková ostatně poznamenává v úvodu: Samozřejmě se nejedná o univerzální návod na život, ať už lepší, efektivnější, nebo výnosnější. To vše je subjektivní. Berte tedy uvedené „vychytávky“ jako inspiraci a vyberte si to, co vám sedí nejlépe a klidně si vše ještě upravte podle sebe (pak to bude vlastně váš osobní hack našeho hacku). (S. 9–10)

A v jakých tematických kruzích autorky nabízejí tipy a triky? Úvodní stránky jsou věnovány vymezení pojmu lifehacking. Poté následuje kapitola Systém a nástroje, ve které se čtenář dozví několik technik pro organizaci času. Další pasáž knihy pojednává o tom, že příliš všeho není dobré. Pro mě měly největší přínos tipy od papeže Františka a v něm pak konkrétně osmá rada, znějící Pravděpodobně to nepotřebujete!! (Str. 44) Na stránkách knihy dále stojí, jaké životní funkce si můžete nechat změřit a jak vás ovlivňují. Zde je například návod na rychle usnutí (zatím jsem nevyzkoušela, ale chystám se k tomu). Své místo dostalo v knize i téma Informace, ve kterém je mimo jiné popisována moc médií zkreslovat skutečnost. Některé nové zprávy je ale třeba v mozku uložit trvale, rady a tipy pro tento proces naleznete v kapitole Učení. Dvacet stránek je věnováno tématu Cestování a digitální nomádství, zde jsou zejména představeny způsoby, jak přijít k levné letence. Zmíněno je ale i vysoké umění balení zavazadel. Dvě stránky jsou pak věnovány radám z oblasti jídla. Pak už následuje jen Shrnutí závěrem.

Knížka má 112 stránek a je i díky neformálnímu stylu rychle přečtená. Ačkoliv mě všechny kapitoly nezaujaly, autorky pro mě osobně splnily svůj cíl – našla jsem v publikaci inspirující rady. Tak například se budu držet zkrátka při nakupování, díky představeným metodám se snad dokážu rychleji rozhodnout, co je vážně nezbytné si koupit. Knihu můžu vřele doporučit. Tak neváhejte a vydejte se hledat rady, které vám ulehčí život.

Hackněte svůj život. Nejen pomocí technologií
Autor Lucie Budíková, Monika Nevolová
Nakladatelství Grada