Recenze: Monika Kopřivová – Dědečku, vyprávěj – Kniha pro uchování vzpomínek

5

Máte rádi vyprávění svého dědečka a chtěli byste objevit další zákoutí jeho života? Monika Kopřivová se snaží o komunikaci a porozumění mezi mladší a starší generací, jedním ze způsobů je kniha Dědečku, vyprávěj, ve které nás vede všestrannými otázkami k rozproudění a uchování vzpomínek našich dědečků.

Dědečku, vyprávěj – Kniha pro uchování vzpomínekDědeček od dědečka se liší, ale něco mají přece jen společné. Ať už mají pocit, že byl jejich život plný dobrodružství, poklidný nebo dokonce nudný, mají co vyprávět. Někteří vypráví vášnivě rádi, někteří vypráví, aby řeč nestála, někteří si své příhody nechávají pro sebe. Každý dědeček má také alespoň jedno dítě a jedno vnouče, stejně jako dítě má svého tatínka a vnouče svého dědečka. Monika Kopřivová se v publikaci Dědečku, vyprávěj – podobně jako v mírně odlišné publikaci Babičko, vyprávěj – snaží propojit mladší a starší generace nápaditým, a přitom prostým způsobem. S pomocí svých vnoučat anebo sami mohou prarodiče vpisovat do stránek těchto knih své vzpomínky a lepit fotografie. Jako vodítka vyprávění slouží otázky, které dědečka, dítě i vnouče provádí jeho životem od narození po současnost.

Kniha atypických rozměrů 310 x 259 x 22 mm začíná věnováním, ve kterém autorka promlouvá ústy vnoučete a které slouží zároveň jako návod k použití knihy. Následuje dědečkův rodokmen, který zahrnuje pouze jeho rodiče a prarodiče. Tím nejstarším členem rodokmenu, kniha začíná v kapitole Vzpomeneš si na svou babičku a dědečka? Další kapitoly se věnují dědečkově mamince a tatínkovi, jeho vzpomínkám na dětství a na školní léta, na jeho ženu, děti a vnoučata nebo práci. Otázky dědečka vedou k jeho zálibám kdysi a dnes, ke srovnávání, které mívají starší lidé tak rádi. Pro vnoučata mohou být cenné poznámky o dřívější době, které jsou umístěné na levých stránkách kolem prostoru na fotografie. Například: „O všechny hračky se sourozenci obvykle museli dělit,“ nebo „Aerodynamická Tatra T600 Tatraplan byla ve své době obdivovaným vozem,“ a k tomu ilustrativní obrázky.

Setkáte se s otázkami jako například: Jaké jsou tvé nejhezčí vzpomínky na babičku a dědečka z maminčiny strany? Kolik jsi s nimi trávil času? Popiš nějaké pěkné chvíle nebo příhody s maminkou. S čím Ti maminka nejvíce pomohla? Jak jste si s tatínkem hráli? Kde jste s rodiči bydleli, než jsi začal bydlet sám? Jaká za Tvého dětství jezdila auta? Čím jsi chtěl být, když jsi byl malý, a proč? Vyprávěj nějaký dobrodružný nebo zajímavý příběh z mládí. Kde jsi poprvé potkal babičku a vzpomeneš si, kdy to bylo? Čeho si na babičce nejvíce vážíš? Jaké jsou Tvé největší pracovní úspěchy? Čím Tě kdy děti příjemně překvapily? Jaké místo patří k Tvým nejmilejším a prozradíš proč? Kdy jsi měl v životě největší radost? A z čeho jsi naopak měl největší strach? V čem je dnes život lepší a v čem horší než dříve? A proč?

Dědečku, vyprávěj je jedním z mnoha dárků, které můžete objevit na stránkách Babičkářství.cz. „Dárky na Babičkářství vychází z poznání potřeb seniorů, které jsme čerpali z vlastní mnohaleté zkušenosti se seniory, z výzkumů a studií a z diskuzí s odborníky. Naše dárky nejenom potěší, ale pomohou zlepšit kvalitu života babiček a dědečků. Některé dárky pečlivě vybíráme od specializovaných dodavatelů, některé dárky sami vytváříme. Například knížky Babičko, vyprávěj a Dědečku, vyprávěj,“ píše autorka portálu a těchto knih Monika Kopřivová.

Pokud jste dosud tápali, jak trávit se svými staršími rodiči nebo prarodiči smysluplně a zábavně čas, máte rádi jejich vyprávění, ale nenapadlo vás si je zaznamenat, tato kniha je pro vás ideální příležitostí.

Název: Dědečku, vyprávěj Kniha pro uchování vzpomínek
Autor: Monika Kopřivová
Nakladatelství: Babičkářství