Recenze: Vladimíra Černajová – Hotelstory aneb když to hosté rozbalí

5

Člověk se v životě potká s různými lidmi. Často si říká, co komu udělal, že zrovna on musí jednat s takovým … (hodící se si doplňte). Ve světlých chvilkách ale naopak děkujete tomu shůry, že vám byl dán takový dar v podobě úžasné bytosti, jakou je vaše kuchařka, maminka či syn. O setkávání se s různými zástupci lidského pokolení je kniha Hotelstory aneb když to hosté rozbalí české autorky Vladimíry Černajové.

Hotelstory aneb když to hosté rozbalíPříběhem čtenáře provází manažerka hotelu Duncan. Zasvěcuje čtenáře nejen do její vlastní práce, ale poodhaluje mu roušku tajemství zázemí takového hotelu. Co všechno obnáší práce uklízečky, co musí snášet taková recepční a kdy vstává ta, co má na svědomí snídaně? To je jen malá ukázka profesí, které pracují v každém hotelu. Díky Vladimíře Černajové poznáte neohroženou Daru, Radku, která si umí poradit i s nemravným hostem, nebo ajťáka, který často nebývá k nalezení.

Ty nejdůležitější osoby v hotelu jsou samozřejmě hosté, bez nich by byl hotel k ničemu. Každý z nich je originál. Recepční se často musí potýkat s neznalostí českého jazyka, s nedostatkem peněz, taktu či soudnosti. Musí umět sehnat vše možné a nemožné a při tom všem musí stále udržet úsměv na rtech. I přesto, že by daného nejraději poslala do míst, kam slunce nesvítí. Mnozí hosté nejsou zlí, jsou jen nechápaví, hloupí, opilí, často také trpí přehnaným sebevědomím anebo jen nemají svůj den. Pak jsou tu samozřejmě celebrity. A platí zde pravidlo, čím známější hvězda, tím normálnější persona.

Vypravěčka je životem zkušená osoba, která ví, co na koho platí, a umí si poradit se sebevětší prekérní situací. Hořící záclony, mistrovství světa a jeho fanoušci či rozzuřená podváděná manželka? Vše vyřeší tak, že se budete divit, kde ta žena jenom bere tu svatou trpělivost.

Autorka Vladimíra Černajová při svém vyprávění čerpala z vlastní zkušenosti manažerky hotelu. Její fejetony jsou úsměvné, milé, ale občas i k vzteku, dokonce i k pláči. Zkrátka je tu vše, co nám přináší každodenní život.

Kniha Hotelstory patří mezi oddechovou literaturu. Výhodou je, že po ní můžete sáhnout kdykoliv a kdykoliv také přestat číst, protože fejetony jsou krátké a na jejich přečtení stačí opravdu jen chvilka. Vyzdvihla bych také povedenou grafiku. Kromě zábavně provedené obálky obsahuje kniha i černobílé ilustrace, které jsou dostatečně výmluvné a skvěle doplňují vyprávění. Pokud se tedy chcete od srdce zasmát, Hotelstory je to pravé ořechové.

Ukázka

A co je nejdůležitější? Vešla se do výtahu!

Ano, já totiž opravdu diskriminuju. Přiznávám se bez mučení. Nezajímá mě věk, barva kůže, pohlaví, počet dětí, chatička, autíčko, počet milenců, složení šatníku, ale vezmu jen takovou pokojskou, která se společně s úklidovým vozíkem vtěsná do hotelového mini výtahu. Je to jediná možnost, jak se dá přesouvat z patra do patra, jinak to nejde. S úklidovým vozíkem se do něho nikdo prostorově rozměrný nevejde. A když se nevejde, má smůlu. A může být třeba snem všech personalistů.

A teď mě klidně žalujte! (Str. 33)

Název: Hotelstory aneb když to hosté rozbalí

Autor: Vladimíra Černajová