Recenze: Jojo Moyesová

Dvojnásobná nositelka prestižního britského ocenění Romantic Novel of The Year Award Jojo Moyesová se řadí mezi nejpopulárnější současné autory vydávající romantické příběhy. Její knihy se těší oblibě čtenářů po celém světě včetně těch českých, které si autorka získala především románem Než jsem tě poznala. Od té doby přibyly na pultech knihkupectví další čtyři romány, z nichž nejnovější Jeden plus jedna je příběh o lásce, ale především o neočekávaných životních situacích.

knihaSe životem je to jako na houpačce. Jednou se daří a my se radujeme ze šťastných okamžiků, podruhé se na nás valí jeden problém za druhým a zápolíme tak s nesčetnými pády a zkraty. Své o tom ví i ústřední hrdinka románu Jess, mladá žena a matka, která vychovává kromě své dcerky Tanzie i syna svého manžela z předchozího manželství Nicka. Jessina domácnost se potýká s vážnými finančními obtížemi. Peníze, které si Jess vydělá ve dvou zaměstnáních, tak tak stačí na pokrytí běžných výdajů. Do toho všeho se její nadané dceři naskytne příležitost studovat na soukromé prestižní škole. Co si v této situaci počít? Shodou náhod objeví Jess v taxíku svazek bankovek patřících Edovi, majiteli dobře prosperující firmy. Je rozhodnutá ponechat si je jen kvůli tomu, aby splnila sen své dcerce a později onoho „zachránce“ vyhledat a dluh po částech splácet. Ed se však za velmi komické situace připlete do Jessina života sám. Kdo ví, zdali jejich společná cesta do Skotska bude začátkem něčeho dalšího? Ale jak je známo, život má pro každého z nás v záloze nová překvapení…

Příběh Jess, Tanzie, Nicka, Eda a psa Normana v sobě snoubí lásku na straně jedné a bolest na straně druhé. A velká odvaha a nezlomnost hlavní hrdinky z něho dělá dílo, které má hloubku a je plné silných momentů. Autorka zkrátka dobře ví, jak zabrnkat na ty správné struny.

V novém románu Jojo Moyesové do sebe vše zapadá jako skládačka, ne nadarmo nese knížka název Jeden plus jedna. Pro všechny fanoušky inteligentních románů (a slovo inteligentní je v případě autorčiných knih opravdu na místě) je paní Moyesová tou správnou volbou. Popularitu si u mě její knihy zajistily především díky stylu, kterým jsou napsané, a vývojem příběhu včetně jeho zpracování. Většina kapitol je napsaná z pohledu třetí osoby, jednou je v centru dění Jess, podruhé Ed či některé z Jessiných dětí. Jistou zajímavostí na této knize je to, že ač v knize převažuje er-forma, některé kapitoly vyprávěné dětmi jsou napsány v ich-formě. Dle mého názoru to knize jen prospělo, text se tak stává stravitelnějším a čtenář se může hlouběji ponořit do příběhu.

Pro mě je autorka nejen mistryní slova, ale i laskavého humoru. Její romány rozhodně nezapadají do bezduché červené knihovny plné klišé. Do edice světového bestselleru tedy přináležejí právem. Kromě motivu lásky se v nich „řeší“ reálné lidské vztahy, které nevyšumí po otočení několika málo stránek. Číst knihy Jojo Moyesové je vskutku příjemným zážitkem. Na vás, kteří už autorčiny knížky znáte, čeká při čtení této knihy další výrazný zážitek a vám, kteří autorku doposud neznáte, ji vřele doporučuji, dozajista na vás čeká příjemné seznámení.

Jeden plus jedna je poutavý román plný zvratů, životních pravd, komických situací, ale především citu, poněvadž v případě bestsellerové autorky Jojo Moyesové není romantika jako romantika.

Název knihy: Jeden plus jedna
Autor: Jojo Moyesová