Recenze: Jojo Moyesová – Jeden plus jedna

5

Tuto větu často a nahlas opakuje hlavní hrdinka nového románu Jojo Moyesové Jeden plus jedna svým dětem. Chce je povzbudit, když jim není zrovna do zpěvu, chce jim zvednout sebevědomí, když jiní ho s oblibou sráží, a hlavně jim chce dokázat, že dobré skutky se oplácí dobrem. I když tomu v reálném životě často není.

Jeden plus jednaJess je věčná optimistka. I když už dva roky vychovává své děti úplně sama, protože její manžel se jel léčit ke své matce s údajnou depresí, i když musí počítat každý den každičký drobný výdaj, i když chodí do dvou prací, je šťastná. Věří, že jednou se na ni usměje štěstí a ona nebude mít tolik starostí, kolik jich má teď. Myslí si, že její manžel se brzy vzpamatuje a ona se bude mít zase na koho spolehnout. Pak jí ale život otevře oči a ona musí přiznat, že její život není tak skvělý, jak si doposud myslela.

Ed je velice úspěšný muž. Řídí svou vlastní firmu, vlastní několik nemovitostí a také aut, nedostatkem rozhodně netrpí. Když ale jednoho dne vsadí kartu na špatnou ženu, obrátí se mu život vzhůru nohama a on najednou čelí soudnímu obvinění z finančního podvodu.

Když Jess a Eda dá osud dohromady, nezdá se, že by měli něco společného. Ona u něj uklízí a on si jí sotva všimne. Pak ale náhle sedí oba dva v jednom autě, spolu se dvěma dětmi a jedním velkým psem, a vydávají se na jednu šílenou cestu za štěstím.

Knihy Jojo Moyesové vždy čtenáři přináší nějaké téma k zamyšlení. Ať je to lékařem asistovaná sebevražda, rozšiřování developerských výstaveb ničících volnou přírodu nebo šikana ve školách, dokáže spisovatelka čtenáře zaujmout a předat mu víc než jen obyčejný romantický příběh. I když ten tu většinou taky nechybí. Je ale spíš až na druhé koleji.

V knize Jeden plus jedna jsou ústředním tématem šikana odlišných dětí a důležitost rodiny ve společnosti. Když je totiž člověk jiný – vyniká například nad ostatními v nějakém školním předmětu nebo se jen strojí jinak než jeho spolužáci –, musí s ním přece být něco v nepořádku a je nutné se s tou jinakostí vypořádat. Často se najde jedinec, který na tento fakt upozorní a začne dotyčnému výjimečnému dělat ze života peklo. Ostatní se buď přidají, anebo před tím zavírají oči, aby nebyli obětí náhodou sami.

Kvůli novým technologiím je i šikana stále snadnější a nemusí se dít pouze ve škole a v přítomnosti zúčastněných. Na sociálních sítích je možné šikanovat bez použití pěstí. Proto je důležité, aby děti cítily, že doma jsou v bezpečí, mají se komu svěřit a mohou své rodiče považovat za dobrý vzor. Pokud mají rodiče o své dítě dostatečný zájem, poznají, že s ním není něco v pořádku a začnou daný problém řešit. A tím se dostáváme ke druhému tématu – podstatě rodiny. Hlavní hrdinka Jess, ač nemá moc peněz, se snaží svým dětem dát do života jen to nejlepší. Učí je, aby byly čestné a snažily se vnímat svět jen v tom dobrém smyslu. Dává jim lásku, pocit bezpečí a chce jim vytvářet útulný domov. Zde totiž tkví krása rodiny – v pospolitosti, lásce a pocitu bezpečí. Můžete dát svým dětem drahé hračky, značkové oblečení, luxusní dovolené, ale nic jim nevynahradí teplo domova a náruč milujícího rodiče.

Kniha se četla jedním dechem. Ve vyprávění se střídali Jess, Ed a obě Jesiiny děti. Čtenář tedy získal možnost sledovat vyprávění ze čtyř různých úhlů. Mohl sledovat vnitřní pohnutky všech hlavních postav a dostal tak ucelený obrázek celého příběhu. I když se může na první pohled zdát, že Jojo Moyesová je spisovatelkou literatury pro ženy, její knihy v sobě obsahují mnohem víc než jen prvoplánový romantický román. A tento fakt na autorce velice oceňuji.

Název: Jeden plus jedna

AutorJojo Moyesová

PřekladEva Klimentová