Recenze: Regína Andrásová – Řvoucí čtyřicítky

Když člověk dojde do určitého věku, začne bilancovat s tím, co mu život vzal a dal. Tak se zachovala i hlavní hrdinka knihy Regíny Andrásové Řvoucí čtyřicítky. Čtenářům se svěřuje se svým dosavadním životem, historkami, jež prožila, a situacemi, do nichž se dostává ve svém „vyzrálém“ věku.

knihaHlavní hrdinka Lada se se svými kamarádkami zná téměř celý život. Každá z nich je jiná a přeci mají spoustu společného. Vyrůstaly v předlistopadové době a na vesnici, takže čtenář se může připravit na nekončící historky z tehdejších časů. Ty ale pouze doplňují a dokreslují hlavní dějovou linku, která se odehrává v přítomnosti. Ze všech tří žen už jsou čtyřicátnice, které řeší problémy se svými více či méně nevěrnými manžely, s dětmi, které se dostaly do puberty, a pracemi, které pro ně jsou často jen místem, kam musí, aby měly z čeho žít.

Lada je celkem spokojená žena. Má hodného manžela, dvě děti, které ji respektují, práci, která sice není jejím životním snem, ale má ji jistou a s kolegy si rozumí. Navrch má dvě kamarádky, s nimiž tráví spoustu svého volného času a snaží se jim být oporou.

Soňa je člověk jdoucí si za svým. Nebojí se ve čtyřiceti změnit zaměstnání, protože to dosavadní už ji nenaplňuje. Rozhodne se také něco dělat se svou postavou a začíná až teď pravidelně sportovat. Je zářným příkladem, že nikdy není pozdě na změnu.

A poslední Jana. Rázná a svá. Žena, kterou podvedl manžel a ona si to nenechá líbit. Odchází od něj i s jejich společnými dětmi a doufá, že na ni ještě někde čeká ten pravý. Muž, co by se o ni postaral a dal jí najevo, jak moc je rád, že ji má.

Fakt, že se hlavní hrdinka ve svém vyprávění vrací do minulosti, bude sympatický především čtenářkám, které zmíněnou dobu zažily. Nedostatkové zboží jakéhokoliv sortimentu, odlišný hudební styl nebo problém s přihláškami na vysokou školu. Ti, co to zažili, ví, o čem je řeč. Ti, co nezažili, se mohou v mnohém poučit, anebo se alespoň podivit nad tím, jak vše fungovalo i bez vymožeností, které máme k dispozici teď. My, kteří jsme vyrůstali už v době internetové, často nechápeme, že bez tohoto vynálezu mohl vůbec někdo existovat. Informace byly velice cenným artiklem a ty žádanější se do jejich světa často dostávaly se zpožděním, anebo taky vůbec. Přestože spousta věcí byla nedostatková, byly to pro hlavní hrdinky šťastné časy. Byly mladé, krásné a zajímaly se přesně o to samé, o co se puberťačky zajímají teď. Drbaly své sokyně, házely zamilované pohledy na své vyvolené a měly své ideály a sny.

Kromě flashbacku je kniha i úžasným obrazem dnešní společnosti. Hrdinky naráží na časté nepochopení ze stran jejich potomků či mladších kolegů. I když doba předrevoluční není tak moc v minulosti, moje generace neví, co to znamená něco nemít. A na tento fakt naráží spisovatelka ve svém vyprávění docela často. Jelikož můžeme volně cestovat, studovat to, co chceme a jak dlouho chceme, toužíme budovat kariéru, tak nám často nezbývá už čas na to, abychom se zastavili a vychutnali si své okolí anebo zakládali rodinu a stavěli domy.

Každá doba má své klady a zápory. Regíně Andrásové se povedlo vytvořit dokonalé obrazy doby dnešní i předrevoluční a ve své knize je nenásilným způsobem srovnat. Po knize tedy může sáhnout kdokoliv, ať je jakéhokoliv věku. Některá témata mu budou bližší, jiná vzdálená, ale nakonec se všichni poučí z toho, že život je krásný, ať žijeme kdykoliv.

Řvoucí čtyřicítky
Autor Regína Andrásová
Nakladatelství Eroika