Recenze: Robert Fulghum – Poprask v sýrové uličce

5

Robert Fulghum za svůj život vystřídal nespočet zaměstnání. Pracoval jako kovboj, byl učitelem i umělcem, působil jako unitářský pastor a živil se i zpěvem. Všechny tyto profesní zkušenosti pak využil při psaní svých úvah a postřehů. Ty nejnovější vyšly právě teď pod názvem Poprask v sýrové uličce.

Poprask v sýrové uličceRobert Fulghum může na první pohled působit jako podivín. V současné době všude chodí se svou Louisou. Nebylo by na tom nic zvláštního, kdyby Louisa byla žena. Louisa je ale velká plyšová opice. Většina lidí si při pohledu na staršího muže s plyšovou hračkou řekne, že je to nastupující demence. Lidé, kteří ale v tomto podivínovi poznají oblíbeného spisovatele, si řeknou, že je to genius. Jemu totiž nezáleží na tom, co si o něm myslí lidé. Protože si pokládá správnou otázku, kdo ti lidé vlastně jsou?

Jelikož je život plný překvapení a každý den může člověk zažít něco báječného, jsou i úvahy autora velice rozmanité. V jedné se autor například zaobírá lidmi, které nazývá hráči. Podle něj jsou to lidé, kteří ať jsou, kde jsou, dokážou se pobavit s kýmkoliv, koho potkají, zasmát se a udělat vám den hezčí. Jsou to lidé optimističtí, kteří vědí, že život není peříčko, ale snaží se vše brát s humorem a s lehkostí sobě vlastní. Další pak popisuje historku z nákupního centra. Každý, kdo stál někdy v dlouhé frontě, přemýšlel nad tím, zda fronta vedle náhodou neutíká rychleji.  Ve chvíli, kdy se tam ale dotyčný přesunul, se fronta zpomalila, či se dokonce kasa úplně zavřela. Zatímco autor takto meditoval ve své frontě, všiml si, že lidí před ním ubývá, čím dál víc. A když se dostal za košík, na kterém seděla malá holčička, zjistil proč.

Už chápu ten rychlý pohyb fronty přede mnou. Taky vím, proč je růžová princezna tak spokojená. Protože taky zažila jisté pohyby a moc se jí ulevilo. Tím se vysvětluje, že se ve vzduchu vznáší silný zápach připomínající zkažené ryby, čerstvé kravince, přejetou mršinu na silnici a přezrálý sýr. (s. 106).

Při tomto popisu se musí zasmát snad každý, kdo je rodičem. Protože, ač vaše dítko vypadá seberoztomileji, často umí vyprodukovat takový puch, že až člověk kroutí hlavou. Rodiči ale nezbývá nic jiného, než se s tím poprat…a zase jsme u toho, že je důležité vše brát s úsměvem.

Sbírka Poprask v sýrové uličce je stejně dobrá jako předchozí knihy, které jsem od autora četla. I když je Fulghum starší, jeho neotřelý pohled na svět a originální smysl pro humor jsou stále ve formě a udržují svého majitele stále svěžího a duchem mladého. Oceňuji, že se autor nelituje, nezabředává do složitých úvah o stáří a jeho negativních stránkách. Naopak se snaží vždy z každé situace vytěžit to nejlepší a životem prochází s úsměvem na rtech.

A to je právě to, co na tomto muži obdivuji. Jako každý z nás si denně prochází drobnými i většími kolizemi, snaží se je ale brát jen jako drobné překážky, které je potřeba překonat. Snaží se prostě jen být šťastný. Nevím, jestli si to uvědomuje, ale svou prostotou a optimizmem je velkou inspirací pro velké množství čtenářů po celém světě.

Kniha je doplněna vtipnými ilustracemi vystihujícími daný postřeh.

Poprask v sýrové uličce patří do každé knihovny. Ať si v ní jen občas zalistujete a přečtete nějaké životní moudro, nebo ji zhltnete naráz celou, určitě vás potěší a ještě dlouho ve vás zůstane příjemný pocit.

Poprask v sýrové uličce
Autor Robert Fulghum
Překlad Jiří Hrubý