Recenze: Tim Weaver – Bez slitování

5

David Raker je bývalý novinář. Je také soukromý vyšetřovatel, který se specializuje na ztracené lidi. Nemá rád policii. A je to vzájemné. Takové čmuchaly jako on, co strkají nos do policejních záležitostí a snaží se dokázat, že státní bezpečnostní sbor někde, něco, nebo někoho přehlédl, zkrátka nemá nikdo rád. Ovšem, když jste v něčem skutečně dobří, jdete si za svým cílem a je vám jedno, co si o vás kdokoli další myslí.

Bez slitováníAni on ovšem nemůže tušit, kam až ho zavede vyšetřování případu zmizení Leonarda Frankse, vysokého policejního důstojníka ve výslužbě. Ten se odstěhoval i se svou ženou na venkov daleko od hluku a shonu Londýna, aby si dosyta užili zaslouženou penzi. Když policie ani po devíti měsících pátrání není schopná říct, kam nebo alespoň proč zmizel, je Raker požádán, aby se případu ujmul.

To, co zpočátku vypadá jako záhada otevřeného prostoru, po kterém sklouzla bezúhonná minulost zmizelého, se brzy změní v bažinu lží, kamufláží a podivně nesedících pravd. A na Davidu Rakerovi je, aby dokázal, kdo ze zúčastněných je ten nejshnilejší brambor ve sklepě. Přičemž nesmí zapomínat, že podstatnější, než hmatatelné důkazy nebo nalezení zmizelého, je ve zdraví celé pátrání přežít. A to nebude žádná jednoduchá písemka.

Hlavní záporák postupuje příběhem Bez slitování a věřte, že vás ani ve snu nenapadne, která postava je ta chladnokrevně kalkulující a posouvající se vpřed stejně jistě jako figurka na šachovnici geniálního hráče. Čeká jako pavouk v síti na svou mouchu, aby si ji mohla dát k plánované svačině. Sem tam upraví potrhanou síť a zase zaleze do úkrytu, kde pečlivě připravuje další kroky.

Výborně napsaný thriller vám poskytne přesně to čtení, které od něj očekáváte. A autor vás nenechá ani chvilku na pochybách o tom, že ví co, jak a kdy svému čtenáři naservírovat. Vhledů do soukromého života hlavních aktérů je tak akorát, aby nerušily napjatou atmosféru. Naopak přispívají k celkovému obrazu příběhu, když přitékají po kapkách a pomáhají z postav na papíře dělat živé lidi. Tim Weaver vás Bez slitování sevře do svých britských kleští, které ke stisku přidají kouzlo anglického venkova a dalších ostrovních reálií, jež by žádný sebelepší americký román vyčarovat neuměl.

A až vydýcháte drsnou jízdu Bez slitování, můžete se hned začít těšit na další případ Davida Rakera, který už se v nakladatelství Mystery Press připravuje pod názvem Není cesty zpět.

Bez slitování
Autor Tim Weaver