Recenze: Nicola Yoon – Všechno, úplně všechno

1 1 1 1 1 (5 hlasů)
5

Madeline Whittierová je alergická na celý svět. Má SCID, tedy vzácnou chorobu, u které nikdo neví, co je jejím spouštěčem, jediná zaručená věc je, že následky bývají tragické. Proto už sedmnáct let Maddy neopustila dům a kromě zdravotní sestry, matky a někdy pana učitele ji ani nikdo nenavštěvuje. Jejími společníky jsou knihy, kterých přečetla už obrovské množství. Maddy nikdy nebyla na plese, nikdy nejela autem, nikdy nebyla zamilovaná, prostě přichází o všechny radosti, které její vrstevníci každodenně prožívají.

Všechno, úplně všechnoVypravěčem knihy je sama hlavní hrdinka Madeline, které se od základu změní svět, když se do vedlejšího domu nastěhuje nová rodina se synem Oliverem. Maddy si najednou všímá věcí, které dřív neviděla, slyší zvuky, které dříve neslyšela.  S Ollym je všechno nové, vzrušující, nebezpečné, cizí a zároveň důvěrné.

íve se úspěšně snažila nevnímat okolí, ale teď se nedokáže vrátit k nudnému, neměnnému životu, který vedla. Každý den byl stejný, opakovaly se tytéž činnosti, nečekalo ji žádné dobrodružství ani překvapení, prostě všechno probíhalo v předem vyjetých kolejích. Než poznala Olivera, tak ji hraní her s matkou a povídání s ošetřovatelkou stačilo, ale když zjistila, že život nabízí tolik lákadel, tolik úžasných možností a zážitků, které nikdy nepozná, tak už svůj život nepovažuje za život, ale za přežívání.

Neskutečně dojemný příběh o odhodlání, touze i strachu, který se mi vryl do paměti. Vážné téma knihy je zabaleno do růžového, poněkud infantilního obalu, ze kterého čiší optimizmus. Prostě nic není tak černé, jak se na první pohled může zdát.

Kniha je opravdu originálním kouskem z hlediska tématu i obsahu. Příběh je doprovázen ilustracemi, jejichž autorem je manžel autorky. Nechybí ani grafy, tabulky, emaily nebo deníkové zápisky. Je to taková všehochuť a čtenář tak zůstává napnutý, co ho bude čekat dál, protože každá stránka je jiná. S podobným typem knihy jsem se ještě nesetkala, což je škoda, protože se krásně čte a nestačíte se nudit, protože je zde spousta zpestření. Samotné kapitoly jsou krátké a rychle se střídají.

Všechno, úplně všechno je debut autorky, která se narodila na Jamajce, ale nyní žije s manželem v Americe. Nicol Yoon věří na životní, pravou lásku a je beznadějnou romantičkou. A tuhle svoji víru přenesla do tohoto hořkosladkého příběhu. Všechno, úplně všechno ukáže, co jsou lidé schopni ve jménu lásky udělat.

Ukázka:
Je to divné, když si uvědomíte, že jste ochotni zemřít. Nedojde vám to najednou, není to nějaké nečekané zjevení. Děje se to pomalu, je to opak toho, co se stane, když vám praskne nafukovací balónek.
 Od okamžiku, kdy mi vstoupil do života Olly, existují dvě Maddy: ta, která žije jen prostřednictvím knih a nechce umřít, a ta, která žije a má podezření, že smrt je jen malá cena za život. Ta první Maddy je zaskočená směrem, kterým se ubírají její myšlenky. Druhá Maddy je jako bůh – odolná vůči zimě, hladu, nemocem i přírodním či lidmi způsobeným katastrofám. Je odolná také vůči zlomenému srdci.
 Ta druh
á Maddy ví, že ten bledý poloviční život nepředstavuje normální žití. (str.159)

Všechno, úplně všechno