Recenze: Tomáš Zářecký – Utopeni ohněm

5

Od Tomáše Zářeckého jsem před několika lety četla naprosto fascinující knihu Návrat na Longstray. Byla to historická romance a absolutně se vymykala další Tomášově knize, která ho proslavila. Tou byl thriller 15 minus. Autor tak dokázal neuvěřitelnou schopnost vstoupit do mysli různým lidem a povahám, a to v jakékoli době. Přesto mu byla zřejmě současnost bližší, nebo se možná snažil udržet krok se současnými trendy, neboť jeho novinka Utopeni ohněm se opět řadí mezi thrillery.

Utopeni ohněmUtopeni ohněm nemají jednoho hrdinu, ke kterému by se čtenář upnul. Mají jich hned několik, a to vyšetřovatele skandálního případu, který hýbe smyšleným městem Legiotownem. Toto město mi svým popisem připomínalo např. Plzeň dost velké, aby mělo mnoho továren, škol, spoustu kriminálních živlů, pochybných klubů a velkou a nebezpečnou přehradu kousek za městem. Jednoho dne se tam v Masarykových sadech objeví skleněná kostka, ve které visí zavražděná mladá žena, kolem níž se vine obrovské množství zmijí. Není pochyb o tom, jak zemřela. Ale kdo může mít něco takového na svědomí

Způsob vraždy nenechává nikoho na pochybách, že se jedná o výjimečnou situaci a obzvlášť psychopatického vraha, nebo spíše vrahy, neboť takový čin nemohl jeden člověk spáchat sám. Major Ladvak proto dává dohromady tým kriminalistů, kteří se pouští po stopách těmto bestiálním pachatelům. Než se jim však dostanou na kobylku, objeví se další mrtví. Proč jsou zabiti tak hrůzným způsobem a co chtějí pachatelé vzkázat městu?

Tomáš Zářecký napsal vynikajícííběh vystavěný na myšlence záchrany světa psychopaty, kteří věří jen sami v sebe a svou pravdu. Po vzoru mytologie vraždí obyvatele Legiotownu a výsledkem má být buď jeho náprava, nebo úplná zkáza. Trochu ve stylu Dana Browna navádí čtenáře k podivné sektě, a po vzoru amerických kriminálních seriálů a akčních thrillerů vytváří napínavou knihu plnou surového násilí, dojemných scén, krvavého násilí i sexu a erotikou nabitých chvil.

Své hrdiny vyšetřovatele má propracované do nejjemnějších detailů, takže čtenář tají dech, roní slzy a bojí se o ně, jako by to byli dávníátelé. Nechybí krutý osud, přihrávající nespravedlivé nemoci, nechápavou matku, pubertální dceru i neopětovanou lásku. Zkrátka tyhle hrdiny si zamilujete a budete sledovat jejich osudy s obrovským napětím.

Díky skvěle napsanému textu, perfektně propracovaným postavám a důmyslným vraždám autorovi odpouštím příliš jednoduchý profil vraha/vrahů a nepříliš složitou hlavní zápletku. Zároveň mhouřím oko nad množstvím chyb v textu, což je dáno především komplikacemi okolo vydání (vlastním nákladem) a výběrem nevhodného nakladatele (Beletris). Více než tyto chyby mi vadilo, že než jsem dočetla nakonec tento paperback, měla jsem v rukách místo knihy oloupaný salát. Knihy Tomáše Zářeckého si jistě zaslouží lepší produkci a vydání.

Utopeni ohněm
Autor Tomáš Zářecký
Nakladatelství Beletris