Recenze: Julianne Donaldson – Panství Edenbrooke

5

Marianne objevuje samu sebe v romantickém příběhu, jenž je zasazen do prostředí anglického venkova na počátku 18. století. Americká spisovatelka Julianne Donaldsonová má momentálně na svém kontě tři romány. Letos u nás poprvé vychází autorčin debut s idylickým názvem Panství Edenbrooke

Panství EdebrookeDům byl pozoruhodně impozantní. Velký, symetrický, postavený z kamene smetanové barvy a obklopený překrásně upravenými zahradami. Na travnatých plochách rostly obrovské stromy, zeleň byla ve sluneční záři tak oslnivá, že jsem se na ni musela dívat s přimhouřenýma očima. Za domem tekla řeka, její břehy spojoval nádherně klenutý kamenný most. Zemědělská půda se za ním rozkládala jako paví ocas a úrodná pole se táhla, kam oko dohlédlo. Všude upravené plůtky, živé ploty. (Str. 64)

Hlavní hrdinka, Marianne Daventryová, má nejraději četbu knih a projížďky na koni. Život by plynul poklidně dál, kdyby její rodinu nezasáhla tragédie. Po smrti matky je Marianne svým otcem nucena opustit domov. Marianne pobývá nedobrovolně v Bathu u své babičky, zatímco její otec odjíždí truchlit do Francie a její sestra-dvojče Cecily si užívá městských radovánek v Londýně. Jednoho dne je Marianne doručen dopis, ve kterém ji sestra zve, aby společně strávily dny na venkovském panství. Cecily má políčeno na místního majitele, ale pro Marianne je to příležitost vymanit se z nudného života v Bathu a strávit příjemné dny v přírodě. Cestou na Edenbrooke je Mariannin kočár přepaden maskovaným lupičem, který však neukradne žádné peníze. Kdo by přepadával kočár a nic neukradl? V hostinci, jenž je po cestě, se Marianne setkává s mužem, který se zprvopočátku jeví arogantně, ale při bližším poznání oba zjistí, že jsou naladěni na stejnou notu. Philip o sobě neřekne mnoho a následujícího dne zmizí. Po příjezdu na Edenbrooke se jejich cesty opět propojí.

Příběh je po celou dobu vyprávěn z pohledu Marianne. Tato mladá dívka má velmi temperamentní charakter. Především si ji lze snadno oblíbit pro její svéráznost a tvrdohlavost. Pro soudobé konvence je nerozvážnost nechtěným způsobem chování, a tak se Marianne často ocitá v situacích, které ji dostanou do rozpaků. To se však musí změnit, jelikož pokud se má stát dědičkou babiččina jmění, musí se naučit být kultivovanou dámou. Nestojí přitom o žádnou pozornost a nejraději má okolí venkova, jež jí poskytuje klid a pocit štěstí.

Mužská postava Philipa má skvělý charakter. Jeho sarkastické poznámky a celkové charisma zapříčiní, že se do něho ihned zamilujete a od prvního okamžiku ho budete zbožňovat. V porovnání s Philipem vám pan Darcy bude připadat nezábavný. Nejspíš si říkáte, že jsou to moc silná slova, ale Philipův charakter příjemně vybočuje z řady a to ho dělá tak originálním.

Román se četl jedním dechem a vůbec neobsahoval nudné pasáže. Po jazykové stránce je potřeba nesrovnávat knihu s díly Jane Austenové. Donaldsonová zachovává kouzlo austenovských románů, ale přidává do nich svůj vlastní styl, kterým je rozpoznatelná. Postavy tak působí plasticky a dialogy jsou velmi čtivé.

Knihu si jistojistě oblíbí čtenářky Jane Austenové či Elizabeth Astonové. V příběhu se vyskytují okamžiky, které vás dojmou, ale i pobaví. Kromě romantiky jsou v románu přítomny i dobrodružné prvky. Autorka si svým prvním počinem dobře vyšlapala cestičku a my se můžeme těšit, až u nás vyjdou její další knihy.

Panství Edenbrooke
Autor Julianne Donaldson
Překlad Šárka Dvořáková Tripesová