Recenze: Petra Stehlíková – Naslouchač

5

Svět už není tím místem, které známe. V budoucnosti, kde žije Ilan, je to svět otrokářů a otroků, prostor, kde žijí věčně mladí a bohatí a na druhé straně ti, co denně umírají a mají neustále hlad. Je tu vůbec místo pro něco krásného? To zjistíte, když se ponoříte do knihy Naslouchač.

NaslouchačSvět se změnil. Kvůli velké válce o sklenit (vzácný nerost) se nedá na jedné polovině planety vůbec žít, jelikož je zamořená jedovatými plyny. Tu druhou obývají bohatí a mocní a také sklenáři, kteří pro vyšší vrstvy sklenit těží a zpracovávají pro další účely. V místech, kde se sklenit nachází, nefungují žádné moderní stroje, proto zde lidé žijí tak, jak se dříve žilo ve středověku, bez jakékoliv moderní vymoženosti, bez elektřiny, bez všeho, co by jim mohlo usnadnit život. Navíc je těžba sklenitu vysoce nebezpečná životu, jejich děti se často rodí s deformacemi a oni sami umírají na různé nemoci a zranění.

Ilan je třináct let a má úžasný dar. Bohužel se ale narodila na špatném místě a špatné matce. Odmalička musí předstírat, že je chlapec, protože kdyby její pán věděl, že je dívka, navíc bez jakékoliv vady na těle, musela by pracovat v norách a uspokojovat touhu cizích mužů a rodit jim děti, které by zase byly nuceny pracovat v dolech nebo v norách. Takto má ale šanci na lepší život. Díky svému sluchu by se mohla stát sklenářským brusičem.  Jejího talentu si ale všimne kapitán pětadvacítky a najme si ji na pět let, aby sloužila pouze této elitní jednotce. Ilan ví, že je to vzácná příležitost, která se neodmítá. Ale zároveň ví, že musí uchránit své tajemství, protože i když tito lidé vypadají příjemně, jsou stále na druhé straně barikády. Nebo ne?

Vypravěčkou je malá Ilan. Čtenáře postupně zasvěcuje do světa budoucnosti. Vypráví o válkách, které předcházely tomuto stavu světa, o pravidlech, která od té doby platí, i o svém těžkém dětství a dospívání. Nakonec se dostává ke své současnosti a dobrodružství, které ji čeká.

Autorka vytvořila vizi světa, který by v budoucnosti mohl přijít. Lidstvo už zažilo mnoho válek, jejichž příčinou byl právě boj o moc či nerostné bohatství. Není tedy vůbec vyloučené, že se jednou něčeho takového dočkáme. Kromě možného katastrofického scénáře je ale kniha opravdu úžasná. Je zde napětí, dobrodružství, záhada i plno sympatických postav.

Petra Stehlíková se ve svém díle soustředila víc na dialogy než na popisy krajin a postav. Popisné části se zde sice vyskytují, ale jen velice zřídka a jsou poměrně krátké. Tím autorka přidala na svižnosti textu, ale zároveň neochudila čtenáře o popis důležitých míst. Kromě dialogů se zde dost často nachází vnitřní monology, kterými Ilan promlouvá k sobě sama a tím i ke čtenáři.

Knihu doporučuji všem čtenářům, kteří rádi sáhnou po dobré sci-fi čifantasy. Při čtení jsem si vzpomněla na Den Trifidů, vzdáleně mi kniha toto dílo připomínala. Myslím si, že Naslouchač je velice kvalitním počinem a můžeme být hrdí na fakt, že jeho autorkou je Češka.

Ukázka
Nadechla jsem se k protestu, ale hned jsem zase vydechla. Mělo by cenu je přesvědčovat? Všichni vlastně měli pravdu. Mimo zdi ghett jsme nebyli chránění. I když nížiny stvořily pětadvacítku, věděla jsem jistě, že se tak stalo kvůli ochraně sklenitu a lidí žijících ve městech. Ale nás by nikdo nebránil. Kdyby nasterey zaútočily, sklenáři by byli obětováni. (str. 77)

Naslouchač
Autor Petra Stehlíková
Nakladatelství Host