Recenze: Agatha Christie – Opona: poslední případ Hercula Poirota

Svou nejslavnější románovou postavu – Hercula Poirota – stvořila královna detektivek Agatha Christie na místě, které čtenáři znají jako zámek Styles. Poprvé jej mohli poznat v knize Záhada na zámku Styles, a tak se jeho poslední případ nemohl odehrát nikde jinde, než opět na Styles. Už to nebylo soukromé sídlo jedné rodiny, jako v prvním případu, ale penzion, kde bylo ubytováno víc lidí. Mezi jinými i vrah!

knihaAutorka se v tomto posledním poirotovském románu, napsaném už ve 40. letech 20. století, ale publikovaném až roku 1975, rozhodla, že její hrdina bude vystupovat jako nemohoucí starý muž. Na scénu se tak opět trochu více dostává jeho přítel kapitán Hastings, který má být jeho očima a ušima. Poirot je totiž přesvědčen, že mezi ubytovanými hosty v penzionu se nachází vrah, který cíleně půjde po nové oběti. Neprozradí Hastingsovi, kdo je onen podezřelý, ale nabádá ho, aby se měl na pozoru a pomohl plánované vraždě zabránit.

Čtenář se stejně jako Hastings jistě podiví nad takovým zvláštním přáním, nicméně je naprosto kouzelné, jak se může v této knize právě čtenář ztotožnit s kapitánem Hastingsem. Má totiž úplně stejné informace jako on, je veden Poirotem po správné cestičce a může si dát s Hastingsem pomyslný závod, zda vraha odhalí dříve. Musím se přiznat, že detektivka je opět napsána tak brilantně, že přestože jsem ji už před lety četla, vraha jsem si nepamatovala a nyní jsem ho neodhalila. Nechala jsem se vodit autorkou za nos stejně jako Hastings, a kdybych byla na jeho místě, nejspíš by případ dopadl podobně.

Autorka zvolila opět naprosto originální osnovu příběhu, a aniž by prozradila vraha, dokázala upoutat čtenáře a vyvolat v něm horečnou aktivitu po jeho vypátrání. Jednotlivé postavy – hosté v penzionu – mají perfektně zpracované popisy, my tak dobře známe jejich charakter. Samozřejmě, že ne všude hrají tyto postavy fér, a tak některé z těchto charakterů mohou být pokřivené. Je však na čtenáři, zda to odhalí.

Svižné cílené rozhovory střídají krátké a věcné popisy a čtenář je rychle vtažen do děje. Krátké kapitoly ukončené v napínavých okamžicích zvyšují zájem čtenářů a dělají z detektivky neodložitelnou knížku. I když se jedná o poslední příběh slavného detektiva, nezdržuje se autorka dojemnými scénami nad Poirotovým skonem a ukončuje jeho činy opět skvěle vyřešeným případem, ovšem tentokrát s naprosto netradičním a překvapivým koncem.

Knížku jsem četla v klasické černé edici od nakladatelství Knižní klub, nyní vyšla v novém vydání. Vedle toho je možné knihu sehnat ještě v nové edici věnované čistě Herculu Poirotovi, se zdobeným přebalem. Ať už máte knížku v jakékoli podobě, jistě nebudete zklamaní a užijete si skvělý čtenářský zážitek. Poslední případ Hercula Poirota by neměl chybět v žádné knihovně příznivců Agathy Christie.

Opona: poslední případ Hercula Poirota
Autor Agatha Christie
Nakladatelství Knižní klub