Recenze: Agatha Christie – Marplová: Kapsa plná žita

Tak jako se nové edice dočkal v nakladatelství Knižní klub Hercule Poirot, nejoblíbenější mužský detektiv z pera Agathy Christie, dočkala se jí nyní i ženská představitelka spravedlnosti a pravdy – Jane Marplová. Detektivky, ve kterých tato hrdinka vystupuje, začalo nakladatelství vydávat v nové edici, která nenechá nikoho na pochybách už svým obalem. Na něm totiž ve veselých barvách svítí silueta této příjemné všetečné staré dámy a hlásí, kdo bude vyšetřovat daný případ. První kniha, která se dočkala nového vydání, byla Kapsa plná žita, a přestože jsem ji četla poněkolikáté, nesmírně mě potěšila.

knihaAgathu Christie jistě nemusím představovat. Snad každý čtenář i televizní divák někdy narazil na její příběhy. Slečna Marplová, milá stařenka, která žije sama, ráda se míchá do problémů ostatních a pokaždé vyřeší zapeklitý případ rychleji, než profesionální detektiv či policie, je moje nejoblíbenější postava. Vlastně i díky ní jsem se dostala ke knížkám Agathy Christie a naprosto jim propadla. A Kapsa plná žita byla vůbec první knihou, kterou jsem od této autorky držela v ruce. To, že jsem ji četla již několikrát, jí na kvalitě vůbec neubralo. Stačí krátký časový odstup a autorka vám tolik zamíchá stopy, pachatele i postavy, že opět tápete, kdože je ten obávaný vrah.

Kapsa plná žita začíná tím, že Rex Fortescue, bohatý obchodník, zemře za podivných okolností ve své kanceláři krátce po ranním příchodu. Ukáže se, že byl otráven taxinem, tedy bobulemi z tisu. Jak příhodné! Vždyť žije ve Vile u tisu! Inspektor Neele se pustí do vyšetřování vraždy, u které se zdá pachatel více než jasný – není hlavní podezřelou mladičká manželka a její milenec? Případ se však začne zamotávat, když se objeví další dvě mrtvoly. Jednou z nich je i bývalá služebná slečny Marplové, a tak se stařenka nenechá dlouho pobízet a nastěhuje se do vily, aby se poptala po své služebné Gladys a pomohla Neelovi vyšetřit vraždu. Slečna Marplová umí nejen dokonale prokouknout rodinné poměry a vztahy, ale navíc si velmi dobře pamatuje dětské říkanky. A tady se zdá, že někdo podle jedné takové vraždí…

Kapsa plná žita je klasická detektivka a jedna z nejlepších, které kdy tato autorka napsala. Čtenář je rychle vtažen do děje, strhne ho nejen dobré vyprávění, ale i živé rozhovory. Než se trochu rozkouká, už se přistihne, že přemýšlí nad motivem vraha stejně jako inspektor, že podezřívá toho a toho a hádá, jak mohl vrah obchodníka otrávit.

Nové vydání je naprosto skvostné. Knížka je graficky zpracována v červeno – černo – bílé barvě a to i na přebalu. Silueta slečny Marplové je nejen na titulní stránce, ale i na hřbetu knihy, aby dělala parádu v knihovně a okamžitě napověděla, kdo je hlavním hrdinou.

Na zadní straně přebalu navíc Knižní klub uvádí všechny knihy, ve kterých se slečna Marplová objevuje, a předpokládám, že bude v této nové edici postupně všechny také vydávat. Máme se proto na co těšit.

Ať už máte některé starší vydání Kapsy plné žita, nebo jste dosud tuto knihu do své knihovny nezařadili, určitě si novou edici pořiďte. Za sebe mohu doporučit nejen kvalitní detektivní příběh, ale i krásné provedení této řady, které potěší duši i oko.

CHRISTIE, Agatha. Kapsa plná žita. Vydání sedmé, v Knižním klubu čtvrté. Praha: Knižní klub, 2015, 247 stran. ISBN 978-80-242-5090-8.