Recenze: Mitch Cullin – Mr. Holmes

mr-holmes

Je rok 1947 a Sherlock Holmes je již mnoho let v penzi. Je mu devadesát tři let, žije na venkově na panství v Sussexu spolu se svou hospodyní a jejím desetiletým synem. I když se na něj lidé stále obrací se svými problémy a prosbami o autogramy, Holmes vzpomíná na svou cestu do Japonska a v myšlenkách se vrací k jednomu starému případu.

mr-holmesKniha Mr. Holmes Mitche Cullina vyšla v České republice v nakladatelství Knižní klub v roce 2015. Na motivy této knihy vznikl i stejnojmenný film s Ianem McKellenem v hlavní roli.

V knize se tedy odehrávají tři dějové linky najednou. V jedné z nich je Holmes starým pánem, který už dost zapomíná, ale stále je to čilý muž, který se s radostí stará o své včely.

Druhá obsahuje Holmesovu cestu do Japonska, kam se vydává na pozvání svého kolegy, také se zajímajícího o včely. Ale úmysly Holmesova hostitele nejsou tak úplně čisté, jak se na první pohled zdá. Pan Umezaki by totiž chtěl zjistit, co se stalo s jeho otcem, který cestoval po celém světě a údajně se před mnoha lety setkal v Londýně s Holmesem. Toho ale bohužel zrazuje paměť a na takové setkání se nevzpomíná. Podaří se mu tento případ vyluštit i přes překážky, které mu nastavuje jeho vlastní tělo?

Třetí a zároveň poslední vyprávění se vrací nejdál do minulosti. V té době byl Holmes na vrcholu své kariéry. Klienti se za ním jen hrnuli a tak měl práce stále dost. Navíc jeho kolega John Watson začíná vydávat příběhy o jejich dobrodružství, a tak je Holmes nucen čím dál častěji používat převleky, aby mohl v klidu pracovat. V tu dobu za ním přichází ztrápený mladý muž, který si neví rady se svou ženou. Po společně prožité tragédii se mu jeho žena odcizuje a on touží po tom, aby vše bylo jako dřív. Pro Holmese je tento případ nezajímavý a příliš jasný, ale nakonec neodolá a mladému muži pomůže.

Jak je vidět, je téma Sherlocka Holmese stále velice oblíbené. Od doby, kdy sir Arthur Conan Doyle napsal jeho první příběh, uběhlo spoustu let a dodnes vznikají nové a nové adaptace v podobě knih, filmů i divadelních her. MitchCullin uchopil ale tuto světoznámou postavu z jiného úhlu. Holmes je již starý, má neduhy, které v pozdní věku trápí skoro každého. Zapomíná, co bylo před pár hodinami, zakládá věci na místa, kde už je nenachází a často ho bolí klouby. Stále ale vlastní ostrovtip a svou schopnost dedukce.

Autor Mitch Cullin se snažil zachovat nejenom charakter Sherlocka Holmese, ale i prostředí, pro který je příběh typický. Čtenář si tedy může znovu vychutnávat popisy krásné anglické krajiny, ale i dialogy typické pro Angličany. Spisovatel se nesnažil přijít s inovací, ale respektoval tvorbu svého předchůdce. A to je dobře. I když přišel s novým příběhem a vyprávěním, můžete se těšit na typického Sherlocka Holmese.

Pokud sáhnete po tomto díle, nebudete litovat. Je to jako byste se po dlouhé době potkali se starým přítelem a byli rádi, že je stejný jako dřív.

CULLIN, Mitch. Mr. Holmes. Praha: Knižní klub, 2015, 253 stran. ISBN 978-80-242-4810-3.