Recenze: Anne Girard – Madame Picasso

madame-picasso

Pokud v dnešní době zmíníte jméno Pablo Picasso, všichni budou vědět, o kom mluvíte. Jak tomu ale bylo, když dotyčný muž svou slávu teprve získával? A jakým byl člověkem, mužem, milencem a přítelem? Vše se můžete dočíst v knize Madame Picasso, která o tomto malíři vypráví z pohledu Evy Gouelové.

madame-picassoMladá Eva Gouelová přichází do Paříže, aby změnila svůj život. Její rodiče ji chtěli provdat za někoho, koho nemilovala, a aby svému osudu předešla, utekla do města světel. I když nevěděla, co si počne, díky své odvaze a kamarádské spolubydlící našla práci. A to na úžasném místě, v nejznámějším kabaretu Paříže, v Moulin Rouge. Zde začíná jako obyčejná švadlena, která náhodou potká tehdy vycházející hvězdu Pabla Picassa. Oba v sobě naleznou zalíbení, bohužel jim ale osud nepřeje, tak se jejich cesty na chvíli zase rozejdou. Navzájem o sobě ale vědí, a když přijde ten správný čas, začnou žít spolu.

Vypadá to jako příběh z pohádky. Chudá a obyčejná dívka potká bohatého a úspěšného muže, zamilují se do sebe a budou žít krásný život až do konce svých dní. Bohužel ale život často není spravedlivý, a tak těm dvěma byl dán jen velice krátký čas, který mohli trávit společně. Za tu chvíli ale dokázala Eva něco, co nikdo jiný nedokázal.  Dala Picassovi naději v lepší život, pomohla mu odpustit sobě samému, pomohla mu znovu uvěřit v Boha a v neposlední řadě zapracovat na kariéře. Byla to žena, kterou malíř ve svém životě potřeboval, a on sám si toho faktu byl plně vědom a dával to hrdě najevo i ve svém okolí.

Příběh Madame Picasso zavede čtenáře do slavné pařížské doby zvané Belle époque. Doby, kdy se pořádaly bujaré večírky, nosily se krásné šaty a v salonech se diskutovalo o všem z oblasti umění. Každý, kdo něco znamenal, se těchto akcí účastnil. Picasso zde představoval nový směr nazvaný kubismus, Guillaume Apollinaire přednášel své kontroverzní verše a Gertrude Steinová je často hostila u sebe doma.

Madame Picasso vyšla v edici Životopisů v nakladatelství Metafora v roce 2015 a napsala ji Anne Girardová. Je to kniha o životě slavného malíře a jedné z žen, které v životě měl. Tato žena ale byla výjimečná tím, že mu od základu změnila život a jeho chápání. Ještě dlouho poté, co ho opustila, na ni vzpomínal jen v dobrém a se slzami v očích.

Kniha je čtivá, psaná na základě několika pravdivých událostí, ale v řadě případů zapojila autorka svou fantazii. Je to příběh o lásce, zklamání, přátelství i nenávisti. Je to obrázek doby, kdy se z chudého a neznámého stal slavný a obletovaný malíř, kterého zná celý svět. Ve vyprávění se střídají Eva a Picasso, a tak na jednu a tutéž situaci dostaneme dva různé náhledy. Autorka nedává velký prostor popisným částem, zaměřuje se především na vnitřní monology Evy a Picassa a jejich dialogy.

Anne Girardová napsala velice poutavý životopisný román, ve kterém využila historických událostí i existujících postav a zasadila je do smyšleného děje. Postavy její zásluhou ožily a daly divákovi možnost nahlédnout do jejich soukromí. Kniha díky tomu získává na atraktivnosti a zaujme tak i čtenáře, který by po běžném životopisu nesáhl.

Ukázka
Picasso neviděl Evu už přes měsíc, ale neminul den, kdy by na ni nemyslel nebo si nevybavoval každé slovo či detail z jejich posledního rozhovoru. Nepronásledoval ji, protože jí slíbil, že to neudělá. Chtěl jí dokázat, že to myslí vážně a že dokáže dostát svému slovu. Chtěl se stát lepším člověkem, jakého, jak byl přesvědčen, v něm ona vidí.

GIRARD, Anne. Madame Picasso. Praha: Metafora, 2015. ISBN 978-80-7359-446-6, s. 173.