Recenze: Jeff Lindsay – Dexter je mrtvý

Dexter Morgan, hlavní hrdina knihy Dexter je mrtvý, je forenzní analytik miamské policie a hlavně samozvaný kat bez emocí. Jeff Lindsay v roce 2004 vytvořil postavu vraha, kterou si zamilovali nejen čtenáři. Na motivy jeho knih vznikl i úspěšný seriál. Jeff Lindsay je umělecký pseudonym amerického spisovatele Jeffryho P. Freundlicha, žijícího na jižní Floridě. Florida a hlavně Miami má ve spisovatelových románech čestné místo. Z knih je poznat, že Lindsay město zná a miluje i se všemi jeho výstřednostmi, jako je například silniční provoz.

knihaPochopitelně ne každý měl takzvanou sestřičku, kterou chtěl nechat čekat, a jen hodně málo ostatních řidičů sdílelo mé znovuobjevené nadšení pro takové popojíždění. Většina z nich spíš vypadala, že je proti němu zaujatá a jen pár z nich se zdráhalo podělit o své pocity s ostatními, kteří je zpomalovali prostě tím, že jeli před nimi. Projevovalo se to velkým troubením, ukazováním zdvižených prostředníčků, a dokonce i starým dobrým hrozením pěstí. [1]

Poslední ze série knih o Dexterovi, Dexter je mrtvý, by měla být opravdu posledním dílem. Seriál od knižní předlohy v mnohém odbočil, mimo jiné i tím, že Dexter svoje řádění ukončil už před třemi lety. Mnozí fanoušci byli Dexterovým televizním koncem zklamáni, mohou si tedy napravit chuť ukončením Dexterovy kariéry v literární podobě.

Předchozí díl této knižní série zanechal Dextera v neutěšené situaci. Jeho manželka byla zavražděna, milenka dopadla stejně, policie se objevila ve chvíli, kdy stál Dexter vedle své nevlastní dcery, oblečené v sexy negližé, v kaluži krve své ženy, kterou podváděl. Není proto překvapení, že nová kniha začíná Dexterovým pobytem za mřížemi.

Dexter, známý svou absencí citů, se s vězením vyrovnává po svém. Ale ani on není tak ledově chladný, jak si o sobě myslí. Kromě svobody mu scházejí dvě jeho vášně: promyšlené vraždění za úplňku a dobré jídlo. Dexterovy úvahy a myšlenkové pochody z cely patří k tomu nejvtipnějšímu, co kniha nabízí.

K tomu, aby se náš hrdina dostal z vězení, potřebuje pomoc zvenčí. A kdo jiný by mu měl přijít na pomoc, než jeho rodina. Nevlastní sestra Debra se sice ukáže, ale bohužel nehýří touhou pomoci mu ze svízelné situace. To bratr Brian je jiný formát. Také přišel k neobvykle velkému jmění. Ani rodina ale nepomáhá zadarmo, a tak se Dexter sice dostane z vězení, ale jeho problémy teprve začínají. Ke slovu se dostávají mexičtí narkobaroni, bomby a únosy.

Román Dexter je mrtvý má pomalý rozjezd, výjevy z vězení jsou sice vtipné, ale než se Dexter dostane na svobodu, nic moc se neděje. A vlastně i poté trvá neúměrně dlouho, než se rozjede samotné pátrání. A Dexterův Temný pasažér nedostane téměř žádný prostor. Konec je ovšem akcí nabitý.

Poslední osmý díl je dobrý román, čtivý a psaný lehkým perem, ovšem na Dexterovy první knihy nedosahuje. To, co dělá Dextera Dexterem, tedy Nutkání, Temný pasažér a maska lidskosti, se v této knize téměř nevyskytuje. Některé další typické Dexterovy charakteristické rysy ale ano – např. obsese jídlem, pozorování propukajícího šílenství u řidičů na dálnici a ostentativní ignorování problémů jiných lidí.

Rozloučení s knižním Dexterem proběhlo důstojně, v mnohém jinak než v seriálu, ale i v knize zůstávají otevřené otázky, na které si musí čtenář odpovědět sám.

[1] LINDSAY, Jeff. Dexter je mrtvý. 1. vyd. Praha: BB Art, 2015. ISBN: 978-80-7507-098-2. Str. 155.