Recenze: Agatha Christie – Poirot: Hra na vraždu

Tentokrát Knižní klub zvolil k vydání v nové edici věnované Poirotovi a jeho detektivkám jednu z těch nejlepších,  Hru na vraždu.  Kniha ukrytá v lákavé černo-zeleno-bílé obálce ukrývá příběh, v něm je slavný detektiv pozván na venkovské sídlo svou starou známou – spisovatelkou detektivek Ariadnou Oliverovou. Veřejnosti je oznámeno, že bude předávat cenu tomu, kdo v podivné hře na vraždu vypátrá vraha. Skutečnost je však trochu jiná…

knihaAriadna Poirotovi do telefonu odmítá povědět pravý důvod jeho návštěvy, ale její tón je naléhavý. Okamžitě se proto vydává na cestu, aby se dozvěděl, že paní Oliverová je někým manipulována, aby upravila hru určitým způsobem. Kdo tahá za nitky, to ve skutečnosti netuší. Přesto se obává nejhoršího, skutečné vraždy. A k té také opravdu dojde. Mrtvou je mladá dívenka, která ve hře představuje – jak jinak – mrtvolu. Kdo má zájem na vraždě nevinné dívky, která není s rodinou hostitele sira Stubbse nijak spojena? Věděla, či viděla něco, co mělo zůstat skryto? Vydírala snad dívka někoho?

Poirot a paní Oliverová se pouští spolu s policií do pátrání. Vše je ztíženo tím, že hry na vraždu a souvisejících zahradních oslav se zúčastnilo plno cizích lidí nejen z vesnice, ale i hostů z nedaleké ubytovny. Byla snad dívčina smrt náhoda? A jak to souvisí se zmizením paní Stubbsové, po které jakoby se během oslav slehla zem? Je snad podivná, nepříliš inteligentní žena, zajímající se jen o šperky a módu, další zavražděnou? A vzala její mrtvolu řeka, nebo ji někdo důmyslně ukryl na panství?

Poirot se snad poprvé ocitá v koncích. Ani jeho šedé buňky si neví rady. Pokud vás zajímá jeho další pátrání a také jak to vše dopadlo, musíte si přečíst tuto důmyslně napsanou detektivku. Jedná se o klasiku Agathy Christie, kde vám autorka předloží dokonale provedený zločin, spoustu vodítek a nápověd, stejně jako matoucích falešných stop. Nechybí množství rozmanitých postav, v nichž některé se zdají svým vystupováním i povahou až neskutečné. V jiných knihách bychom nad tím možná kroutili hlavou, u Agathy už je to však známé a pro čtenáře očekávané. Charakteristiky všech hlavních hrdinů jsou opět velmi dobře promyšlené a popsané, nevzbuzují však ve čtenářích velké emoce.

Příběh čtenáře zaujme od první stránky. Autorka opět zvolila minimum popisů a množství směrodatných dialogů, postupně dávkuje napětí a rozkrytí celého problému si ponechává až na samý závěr. Pokud proto hledáte knihu, ve které si můžete procvičit vlastní detektivní schopnosti a poměřit si je se slavným detektivem, určitě sáhněte po Hře na vraždu.

CHRISTIE, Agatha. Poirot: Hra na vraždu. 3. Praha: Knižní klub, 2015, 216 stran. ISBN 978-80-242-5004-5.