Recenze: Jakub Mařík – Drsné sny

Sepsání šestého dílu série Kladivo na čaroděje se ujal Jakub Mařík, pro kterého je samostatná kniha v této urban fantasy sérii premiérou na poli delších literárních útvarů. Mařík zatím publikoval pouze povídky, Drsné sny jsou jeho první novelou a hned velmi vydařenou. V ostré konkurenci ostatních kolegů spolutvůrců Kladiva na čaroděje obstál s noblesou. Maříkova pozice byla zkomplikována i tím, že předchozí díl napsal sám tvůrce série Jiří Pavlovský. O to větší je Maříkův úspěch.

knihaDrsné sny mixují urban fantasy, která je výchozím žánrem této série, s hororovou detektivkou s prvky military. Ani v této části nechybí humor a vtipné hláškování. Originálně a humorně je pojato nakupování v supermarketu a následný úprk před důchodci. To, z čeho si dělá legraci většina národa mladší pětašedesáti let, se v této knize zhmotní opravdu vtipným a strašidelným způsobem.

Tentokrát se Felixův tým na řešení případu podílí společně. Zadavatelem je nastrčená figurka a stopy vedou až k samotnému šéfovi démonů Rashilovi. Vyšetřování zavede partu paranormálních detektivů do Prokopského údolí, kde se skrývá vojenská základna. Příběh ubíhá rychlým tempem, jak už jsme u Felixových dobrodružství zvyklí, vtip a lehkost čtení pocitově děj ještě urychluje.

A co se tedy v té Praze děje tentokrát? Lidé sní. Ale nejsou to sny v peřinách o jednorožcích, ale v bdělém stavu a hlavní hrdinou snů je podivný chlápek v safari klobouku. A jako bonus na vás vyskočí všichni lidé, kterým jste v minulosti ublížili, a to vše ve vás vyvolá opravdu velký vztek. Zkrátka nic pro slabé povahy. Stačí, když vám někdo sní svačinu, pod vlivem „snů“ je to zločin hodný trestu smrti.

V tomto díle dostane Klaudie prostor projevit své zvláštní nadání a představí se nám (i zbytku týmu) v novém světle. A že to bude stát za to. Klaudie s uslzenýma očima a batikovanou sukní je pryč a místo ní se objevuje Klaudie, se kterou si není radno zahrávat. Dojem udělá i na Vincence, a to, jak znalci této série potvrdí, je opravdu velké uznání. Naopak Walter se projeví jako vždy, tedy zbaběle, třeba nás jeho comingout teprve čeká.

Mařík zachovává charaktery hlavních hrdinů a ten Klaudiin chytře a zábavně rozvíjí. Není to drastické a výborně tato malá metamorfóza zapadá do schopnosti Klaudiina vciťování. Vincenc tu má honičku v autě, Walter bojácnou scénku a Felix je stále vtipný sympaťák. Tento díl se zkrátka povedl a nezbývá než držet palce, aby tak dopadl i díl sedmý s názvem Síť přízraků od Ondřeje S. Nečase, který už v sérii zabodoval dílem Kruté stroje.

„Vy asi nevíte, kdo jsem, že ne?“
„Samozřejmě, že vím, pane Jonáši.“ Zvláštní, jak snadno změnou tónu posunula druhého pana na opačný konec úctyhodnosti. „Vím, kdo jste, co jste zač a že vás v brzké době čeká radostná událost.“ Recepční se Felixovi podívala na břicho. „Už začal kopat?“
Kdybych ji zastřelil a zkusil to hodit na VVK, prošlo by mi to?
„A vzkaz byste mu vyřídila?“ zeptal se.
„Možná,“ řekla recepční a její úsměv vzbuzoval asi tolik důvěry jako bulharský skořápkář. [1]