Recenze: Jiří Pavlovský – Výtah do pekla

Výtah do pekla je pátým dílem série Kladivo na čaroděje a pera nebo spíše klávesnice se opět chopil zakladatel série Jiří Pavlovský. Stejně jako první dva díly, jejichž je autorem, je i Výtah do pekla smršť akce a vtipu. Na scéně se vystřídají všichni čtyři „hrdinové“ z akčního týmu vedeného Felixem Jonášem.

knihaVelký prostor v tomto díle dostává Klaudie. Vrhne se na samostatnou misi a rozhodne se, že tentokrát nebude volat chlapům o pomoc. Nejprve se zdá, že její vyšetřování v prokletém paneláku na pražském Jižním Městě nebude nic extra. Postupně se ale Klaudie dostává do situací, kdy by volání o pomoc nebylo žádnou ostudou. Klaudie je ale tvrdá holka a s pomocí lahve vína a hasicího přístroje si poradí s duchy i úchyláky. Její příběh je v tomto díle tím zajímavějším, napínavějším a lépe zpracovaným. Také se prosadil do názvu tohoto dílu. Díky Klaudiinu osamělému šetření se o této, dosud opomíjené postavě, dozvíme mnohé detaily. Proč vlastně tolik pije a jak to vypadá s jejím milostným životem?

Dobrodružství v paneláku je napsáno jako čistokrevný horor, uzavření na jednom místě připomíná situaci ze Sonáty pro Azazela, tentokrát je ovšem na akci Klaudie sama. Tísnivá atmosféra starého paneláku je sugestivní, zvlášť pokud jste v podobné lidské králíkárně vyrostli nebo v ní stále žijete. Klaustrofobické chodby, podivně fungující výtah a nekonečné schody a chodby a patra a odbočky, vše propletené až se zdá, že dům nemá východ. V Klaudiině případě je to však pravda. Klaudie není postava, která by byla nositelem vtipu, ale zde má pár světlých chvil s údernými hláškami.

Felixe a Waltera čeká akce v nemocnici. Zdejší pacienti jsou vyděšeni a nemůže za to nemocniční strava. Tito pacienti jsou totiž v kómatu. A tak se Felix za pomoci Waltera pouští do vyšetřování, které přinese další odhalení ve věci „co s tou magií vlastně je“. Walter využívá svých schopností ovládat mrtvé, Felix trousí hlášky a umírá. Prostě normální den. I o Felixově a Walterově osobním životě se dozvíme pár nových milostných střípků. A zjistíme, jak Felix pokročil ve své snaze dohnat znalosti popkultury.

Správně. Začínáte dostávat rozum. Takže... co víte o Starcích?“
„Že vládnou Západozemí?“
Ester se na něj podívala.
„Pardon, doháním seriálové resty.“[1]

Druhou postavou, která v tomto díle vede osamělou misi, je Vincenc. Jeho akce je ale o mnoho příjemnější než ta Klaudiina. Pokud chcete vědět víc o Vincencově milostném životě, na stránkách Výtahu do pekla bude vaše zvědavost uspokojena. A jako bonus a překvapení se dozvíte totožnost nové Vincencovy milenky.

Vincencova linie je krátká a prokládá linie Klaudie a Felixe. Napjatá atmosféra obou dějových linií je příjemně narušena vtipnou a lehkou Vincencovou aférkou. Mohl dostat i víc prostoru, protože po čtení strašidelného dobrodružství v paneláku a emočně vypjatých situací v nemocnici čtenář ocení odlehčení Vincentovy části.

Celý příběh se odehraje v několika hodinách a čas ubíhá opravdu vražedným tempem, akce střídá akci, která je vystřídána akcí. Hororová atmosféra je spíše v Klaudiině části, Felix s Walterem jsou místy až moc urputní a jejich pobíhání po nemocničních chodbách mohlo být o něco zkráceno a nahrazeno Vincencovými zážitky. Ale to jsou pouze drobné kosmetické chyby na kráse této novelky, Výtah do pekel je opravdu pekelně zábavná jízda. A pár dní po dočtení budete raději místo výtahu používat schodiště.

[1] PAVLOVSKÝ, Jiří. Výtah do pekla. Praha: Epocha, 2013, 152 s. ISBN 978-80-7425-188-7. s. 13.