Příběh Lanore a Adaira pokračuje

Už je to skoro dva roky, co jsem přinesla recenzi na prvotinu americké spisovatelky Almy Katsu – Elixír.Tehdy jsme měli možnost proniknout do světa, kde nesmrtelnost není nemožná a kouzla a magie rozpoutají boj mezi láskou a zlem. S hlavní hrdinkou Lanore jsme se rozloučili ve chvíli, kdy prchala z městečka St. Andrew spolu se svým zachráncem, smrtelníkem Lukem. Ve vyprávění o své minulosti skončila dobou, kdy spolu se svou láskou Johnatanem zazdili obávaného a mocného Adaira v jeho domě a osvobodili se tak z jeho moci.

knihaČeští čtenáři dlouho netrpělivě čekali, až vyjde druhý díl série, aby se dozvěděli, jak to s jejich hrdiny bude dál. V létě 2015 konečně Knižní klub vydal očekávané Zúčtování. Splnilo naděje čtenářů?

Ve druhém díle autorka navazuje na předchozí děj. Lanore je stále s Lukem na útěku před spravedlností (je stíhána za vraždu Jonathana a Luke za to, že jí při útěku pomáhal) a snaží se začít žít nový společný život. Jejich snahy však naruší Adair, který se po dvou stech letech dostane ze svého vězení. A tak zlo opět uniká na svobodu. Lanore to pozná díky svému dlouholetému instinktu, který všechny jí podobné k jejich vůdci Adairovi poutá. Uvědomuje si, že Luka dostává do smrtelného nebezpečí, a tak se rozhodne, že pošlape své štěstí, ale ochrání jeho život a opouští ho. Luke se své lásky nechce vzdát, a tak i když poslechne a na čas se vrátí k bývalé manželce a dětem, nepřestává Lanore hledat.

Lanore hledá i Adair. Zprvu je hlavním důvodem touha po pomstě. Brzy si však začne uvědomovat, že to není pomsta, ale láska, co ho za ní táhne. Aniž by cokoli prozradil svým služebníkům, trpělivě jde za svým cílem a neváhá brát na pomoc ani síly zla – mrtvého Jonathana vzkřísí z mrtvých.

Na rozdíl od prvního dílu, kde se historický život našich hrdinů odehrával v podstatě chronologicky, trochu jsem očekávala, že ve stejném duchu bude autorka pokračovat, toto je především příběh současnosti. Hlavní dějová osa probíhá v dnešním moderním světě a dvě stě let zazděný Adair se musí vše učit úplně od začátku. Místo koně řídí auto, začíná používat počítačové systémy a snaží se zkoordinovat své dlouho zažité zvyky s dnešním virtuálním světem. Tu a tam se v příběhu objeví vzpomínky na minulost, které prozradí něco více o některém z hlavních hrdinů. Není to jen příběh Adaira, ale i Lanore, Johnatana a ostatních Adairových služebníků. Tyto vzpomínky však nejsou řazeny nijak chronologicky a občas mi přijdou vloženy do děje celkem zbytečně a rušivě.

Autorka zde neklade přílišný důraz na děj, ale spíš na nitro hrdinů. Lanore prchá před Adairem a schovává se u jeho bývalých služebníků, nesmrtelných, stejně jako ona sama. Najednou je poznává v jiném světle a zjišťuje, že buď trpěla určitými představami o jejich povahách, nebo se lety změnili. Zkrátka poznává je tak, jak je dosud neznala a čtenář s ní.  Nejvíc se proměňuje Adair. Z obávaného vůdce, který byl v prvním díle líčen jako hotový démon, se stává člověk zmítaný city a výčitkami, jenž netouží po ničem jiném, než po Lanore a její lásce. Je to něco, co nemůže získat násilím, jak byl dosud zvyklý si brát vše, co chtěl. Je tedy jen na něm, zda se dokáže změnit a zda mu Lanore jeho proměnu uvěří.

Některé situace autorka očividně nedořešila nebo nedomyslela. Nechci zde psát konkrétní příklady, neboť bych čtenářům prozradila více z děje, než by bylo vhodné, ale věřím, že na podobné nedostatky narazí i další čtenáři Zúčtování. Je však možné, že se k vysvětlení autorka dostane ve třetím díle, a tak doufám, že na něj nebudeme čekat tak dlouho jako na druhý. Už jen z toho důvodu, že kniha končí velmi napínavě a i ten, kdo by se do třetího dílu už nechtěl pouštět, v závěru knihy změní názor.

KATSU, Alma. Zúčtování. 1. Praha: Knižní klub, 2015, s. 328. ISBN 978-80-242-4803-5.