Romantika s upírem

1 1 1 1 1 (4 hlasů)

Jitku Lamplotovou jsem představovala před několika lety v souvislosti s její knižní prvotinou, která nesla jednoduchý název Drago. Nyní vychází její nová knížka Temná duše, která je prvním dílem trilogie o upírském chlapci Leeovi a lidské dívce Kelly.

knihaTemná duše je sice zařaditelná do žánru fantasy knih, ale to je asi tak jediné, co má s Dragem společného. Spolu s Kelly Davisovou, hlavní hrdinkou, se totiž dostanete do úplně jiného světa, než ve kterém jste byli s Dragem a jeho kamarády. Kelly je obyčejná pěkná dívka, která dostudovala střední školu a chystá se nastoupit na vysokou. Chodí s Jackem už mnoho let, tvoří spolu krásný a zdá se, že nerozlučný pár. Kellyin otec jednoho dne dostane skvělou nabídku na práci v Oxfordu. Rozhodne se spolu s celou rodinou přestěhovat z Ameriky do Anglie a Kelly tak čeká plno změn. V Americe nechává svého přítele, v Oxfordu se seznamuje s novými kamarády a získává zajímavou práci v novinách. A samozřejmě potkává Leea.

Lee Carpenter se narodil na konci 18. století a my se s ním prvně setkáváme v roce 1810, jako s nezkrotným hejskem, který střídá jedno děvče za druhým, věnuje se hazardu a pití a odmítá se postavit čelem svým povinnostem dědice rodinného panství. Jeho otec už toho má dost a tak se ho rozhodne oženit. Než stihne dojít ke svatbě, do Leeova života vstoupí několik upírů, kteří změní život celé jeho rodiny k nepoznání. Popis Leeova života v 19. století zahrnuje prvních přibližně 50 stránek knížky a je znát, že pro autorku nebyla prioritou dokonalá znalost tohoto období, nýbrž Lee a jeho zhýralý život. Jako historička věnující se převážně 19. století musím reagovat trochu negativně. Kdyby totiž na začátku kapitoly nebyl datum 1810, vůbec bych nepoznala, v jakém období Lee a jeho rodina žijí. Autorka sice krásně popsala rodinné sídlo, plantáže, vinice atd. Jenže jednání postav, jejich chování a především mluva do této doby vůbec nezapadají. Lee není v tomto podání dědic rodinného jmění, ale spíše pubertální výrostek, jakého známe z amerických seriálů 90. let. Jelikož však hlavním cílem autorky bylo představit čtenáři Leea skutečně jako hejska, hazardéra a proutníka, dá se to autorce odpustit. Ostatně, následující stránky vám vše vynahradí.

V další části se spolu s Kelly setkáváme již v roce 2010 a Lee zde vystupuje jako novinář a hudebník s neodolatelným šarmem, po kterém všechny dívky touží. Kelly má svého přítele a tak bere zpočátku Leea jen jako kamaráda a kolegu. Jenže by to nebyla romantická kniha, kdyby se do něj postupně nezamilovala. A tak autorka rozehrává příběh plný romantického pobláznění, touhy, lásky a přátelství, stejně jako napětí a strachu. Postavy si zamilujete okamžitě a během pár stránek si připadáte, že do téhle party také patříte. Jsou to i vaši přátelé a vy s nimi prožíváte veškerá dobrodružství.

Na knize je znát, že čím víc autorka píše, tím je její text lepší. Od začátku si je naprosto jistá v popisech, v charakteristikách postav i ve smysluplných rozhovorech. Žádný z textů není zavádějící a vše, co čtete, má co dočinění s postupujícím příběhem.  Postavy jsou velmi plastické a živé a vy máte pocit, že ani nečtete knížku, nýbrž sedíte v kině a sledujete příběh na filmovém plátně. Nemusím už připomínat, že Jitka Lamplotová vás se svými hrdiny okamžitě vtáhne do příběhu, knížku prostě nelze odložit. Přestože tento žánr běžně nečtu, nechala jsem se velmi snadno pohltit a jediné negativum, které jsem na konci objevila, byl „konec první části“. Temná duše je totiž první díl upírské trilogie, kterou plánuje autorka vydat kompletní do konce roku 2015, což je zjištění, které mi náladu opět poněkud vylepšilo. Možná si říkáte, že „Stmívání“, „Vampírských akademií“ apod. už tady bylo dost. Jenže, ruku na srdce, kolik takových příběhů jste četli od českých autorek? A tak ať už jste příznivci této literatury, nebo si jen chcete přečíst velice zdařilý romantický příběh o lásce dvou mladých lidí, určitě po Temné duši sáhněte.

Kniha byla vydána nakladatelstvím Nová Forma. Jedná se o vydavatele, který zprostředkovává vydání knih autorům vlastním nákladem. Nevýhodou je jejich špatná distribuce a reklama. Knihy z této produkce nenajdete běžně v knihkupectví, můžete si je však objednat na stránkách e-shopu v elektronické i knižní podobě.

Temná duše je k dispozici na tomto odkazu:

Dům se topil v tichu, Lee však věděl, že jeho příchod nezůstal bez povšimnutí. To ovšem nezměnilo nic na faktu, že se cítil opile a unaveně. Navíc nyní neexistovalo žádné téma, o kterém by chtěl se svojí rodinou mluvit. Tiše se odebral do svého pokoje, kde vklouzl do pyžama a pohodlně se rozvalil ve své posteli. Spánek dlouho nepřicházel, a když se konečně dostavil, mladý upír věděl, že to nebude otázka jen několika málo hodin. [1]

[1] LAMPLOTOVÁ, Jitka. Temná duše. 1. Týn nad Vltavou: Nová Forma, 2015, s. 243. ISBN 978-80-7453-584-0.