Magie zaprodané duše

Nový příběh ze světa Dragon Age přináší další napínavé dobrodružství. Řád Šedých strážců musel v dobách Nákazy činit těžká rozhodnutí. Přijímání zodpovědnosti nebylo nikdy těžší. Vydejte se společně s gryfy bojovat proti zplozencům.

knihaMladá elfská kouzelnice Valya přichází do prastaré pevnosti řádu Šedých strážců, aby zde nalezla útočiště. Mágové jsou totiž znovu krutě pronásledováni a zabíjeni. Valya chce projít Přijímáním, stejně jako další uprchlí mágové, a připojit se tak k Šedým strážcům, legendárním ochráncům světa. Obřad Přijímání je však odložen a mágové dostávají za úkol pátrat v knihovně po záznamech ze Čtvrté nákazy. Valya při studiu záznamů nalezne skrytý odkaz, který ji dovede k deníku starému přes čtyři sta let. Jedná se o deník Šedé strážkyně Issey, jež byla sestrou Garahela, slavného hrdiny Čtvrté nákazy. Čím více se Valya dozvídá o událostech pohřbených v minulosti a o konání Šedých strážců, tím více pochybuje, zda se chce stát jednou z nich.

Dříve existovalo velmi silné pouto mezi gryfy a Šedými strážci. Isseya byla jednou z posledních gryfích jezdkyň. Společně se svým bratrem Garahelem bojovali proti zplozencům a Garahel po mnoha letech bojů ukončil Čtvrtou nákazu zabitím arcidémona. Isseyin deník líčí hrůzy války a veškeré utrpení, ale také odpovídá na otázky, na které dosud nikdo neznal odpovědi. A pravda je mnohem děsivější.

Když se tady hovoří o deníku, tak si rozhodně nepředstavujte příběh formou deníkového zápisu. Celá kniha je psána er-formou a jednotlivé kapitoly jsou rozděleny mezi Isseyu a Valyu, mezi  minulost a přítomnost. Toto střídání dvou časových rovin udržuje dynamiku příběhu od začátku až do konce.

Přestože obě hlavní hrdinky od sebe dělí velká časová propast, mají mnoho společného. Obě jsou elfky, které se chtěly vymanit z lidských měst, kde byly lidmi omezovány, a obě chtěly prokázat své kvality. Ovládají umění magie a mají obrovskou moc a vnitřní sílu, která jim pomáhá při těžkých rozhodnutích, ale i ta nejlépe myšlená rozhodnutí nemusí být vždy správná. V knize je většina pasáží věnována právě Isseye, která je klíčovou postavou, nicméně je to škoda, neboť Valya je také zajímavá hrdinka a zasloužila by si více prostoru. K ostatním postavám by se dalo říct, že přicházejí a odcházejí a nezanechají ve vás mnoho pocitů. Děj se hlavně koncentruje na činy, jež ovlivňují životy všech.

Liane Merciel je autorka, která není obecně tolik známá. Poslední let je jejím prvním příspěvkem do této epické série a musím uznat, že velmi povedeným. Příběh mapuje ty nejdůležitější události, nevleče se a nabízí strhující vyprávění.

Svět Dragon Age je temný a krutý.  Autorka své hrdiny vůbec nešetří. Bojové scény jsou drsné a opět se umírá ve velkém. Přestože jde již o pátý příběh ze série Dragon Age, tak lze Poslední let číst i bez znalosti předešlých knih z tohoto cyklu. Těm, kteří do tohoto světa vstupují poprvé, bude nejspíš dělat menší problém vyznat se v některých pojmech, jakými jsou například Trýzeň, Přijímání, Volání nebo Únik, ale děj vás rychle vtáhne dovnitř. I když se jedná o knihu na motiv herní série Dragon Age, neubírá to nic na kvalitě. Poslední let je čtivý, akcí nabitý příběh. Rozhodně nezklame příznivce klasické fantasy Richarda A. Knaaka nebo fanoušky válečné fantasy Joea Abercrombieho.

MERCIEL, Liane. Dragon Age: Poslední let. Vyd. 1. Ostrava: Fantom Print, 2015, 336 s. ISBN 978-80-7398-304-8.