400 ohrožených životů na palubě letadla

letadlo

V roce 2014 jste měli možnost držet v ruce dvě novinky z pera švédské autorky Kristiny Ohlssonové. První z nich se jmenovala Andělé strážní, druhá Oběti ráje. Já se nyní zaměřím na druhou zmíněnou knihu. Na rozdíl od běžných severských detektivek, příp. thrillerů, se zde nesetkáme s vyšetřováním vraždy. Naši hrdinové budou mít úkol mnohem obtížnější. Musí reagovat velmi rychle, aby zachránili všechny, kteří jsou na palubě Jumbo Jetu mířícího do New Yorku.

knihaČtenáři, kteří již knihy této autorky znají, nebudou překvapeni, když se zde potkají se známými tvářemi – vyšetřovateli Alexandrem Rechtem, Frederikou Bergmanovou a Eden Lundellovou. Zatímco Alex je stále kriminálním policistou, Eden vede tým protiteroristické jednotky tajné policie a Frederika pracuje na ministerstvu vnitra. Jako bývalá kriminalistka je pověřena sledovat spolupráci všech složek a podávat o ní hlášení svému vedení. Zároveň má možnost zapojit se do případu a pomoct vypátrat pachatele.

A co se to vlastně děje? Nejprve se objeví v jeden den čtyři ohlášení bomby na veřejných místech ve Stockholmu. Následující den navíc vychází najevo, že na palubě letadla mířícího ze Stockholmu do New Yorku je patrně rovněž bomba. Švédská a americká vláda, kterým je podivný dopis adresovaný, má vyslechnout útočníka a splnit dvě absurdní podmínky: povolit trvalý pobyt ve Švédsku osobě podezřelé z teroristických machinací, resp. nevyhostit ji odtud a propustit ji z vazby, a uzavřít věznici, jež zadržuje politicky nebezpečné vězně a teroristy. Vláda samozřejmě vyjednávat s teroristy nechce a tak je složen speciální tým z našich vyšetřovatelů, aby našli viníka a zachránili letadlo a cestující.

Alex se do pátrání pouští se stejnou vervou jako ostatní. Když však zjistí, že druhým pilotem Boeingu je jeho syn Erik, neskrývá zděšení. Celý případ se tak pro něj stává děsivější o to víc, že se ho osobně dotýká. Přesto odmítá odstoupit od vyšetřování a sledovat události z povzdálí.

Přestože se nejedná o klasický detektivní příběh, kniha dokáže čtenáře zaujmout. Sice jsem se zpočátku nemohla dostatečně začíst do událostí, neboť se jejich sled rychle střídal a trochu se mi pletly souvislosti, přibližně od padesáté stránky už jsem však do děje zapadla a neodložila knihu, dokud jsem se nepročetla až na závěr. Opět je zde skvělé zpracování jednotlivých postav, především po psychologické stránce. Dozvídáme se mnoho informací o soukromém životě nejen zločinců, ale i vyšetřovatelů, takže se nám zdají stále bližší a soucítíme s nimi. Opět se jedná o perfektně vykonstruovaný příběh, který je vystavený na pevných základech, prověřených díky původnímu zaměstnání autorky. Ohlssonová totiž pracovala také jako analytička v Organizaci pro bezpečnost a spolupráci v Evropě, na švédském ministerstvu zahraničních věcí a na švédském Policejním prezidiu. Místa, ve kterých vyšetřování probíhá, má proto dokonale zvládnutá a příběh je tak snadno uvěřitelný.

Pokud máte rádi thrillery či knihy s katastrofickými nebo teroristickými náměty, určitě sáhněte po Obětech ráje. Já jsem sice zpočátku nevěděla, zda jsem tentokrát zvolila správnou knihu, neboť jsem až dosud podobně zaměřený thriller nečetla, autorka mi však dokázala, že je mistrem ve svém oboru a dokáže uchvátit snad každého čtenáře.

OHLSSON, Kristina. Oběti ráje. Vyd. 2. Zlín: Kniha Zlin, 2014, 405 s. Fleet. ISBN 978-80-7473-266-9.