Tajemná místnost – je tam nebo není?

Začínám psát první slova recenze a přemýšlím, proč jsem si vybrala k recenzi zrovna knihu Jonase Karlssona Místnost. Čím mne tato útlá knížka oslovila? Odpověď nacházím rychle - anotací slibující poněkud atypický příběh tajemné místnosti. Knihu vydalo v roce 2015 nakladatelství Kniha Zlín v překladu Lindy Kaprové.

knihaJonas Karlsson (nar. 1971) je všestranně umělecky nadaný člověk, jeden z nejvýznamnějších švédských herců, dramatik i spisovatel. V roce 2005 debutoval jako dramatik divadelní hrou Noční procházka, která se setkala s velmi příznivým ohlasem. Později se začal Karlsson věnovat i psaní prózy. Jeho prvotinou byla sbírka vzájemně propojených povídek Druhý gól, kde dokázal provázat jednotlivé povídky tak, že výsledkem byl ucelený příběh.

Na podzim roku 2014 vyšla ve Švédské čítance nakladatelství Labyrint Karlssonova povídka Dárek o manželské dvojici, jež dostane od sousedů láhev vína, čím vznikne prostor pro domněnky, jaký je skutečný účel tohoto dárku. To roztáčí kolotoč výměny dalších darů, které jen potvrzují to, že dárky nejsou jen tak samoúčelné.

Děj novely Místnost se odehrává v blíže neurčeném státním úřadě, kam nastupuje úředník Björn, který vypráví svůj příběh. Jeho monology umožňují čtenáři nahlédnout do pedantského způsobu myšlení, ctižádostivosti, manipulátorství a evidentního opovržení ostatními kolegy, kteří mají jiné pracovní návyky než Björn. Také o nadřízeném je přesvědčen, že na vedoucí místo nestačí. Mezi kolegy, kteří se ze začátku snaží přijmout Björna mezi sebe, začíná převládat názor, že jejich nový kolega je přinejmenším podivín. Problémy se začínají stupňovat ve chvíli, kdy Björn objeví „tajnou“ místnost, o jejíž existenci nikdo kromě něj neví. Tato místnost se stává jeho útočištěm, přichází zde na skvělá pracovní řešení, díky nimž se stává v oddělení nepostradatelným. Dostává stále náročnější úkoly. Ostatním je však stále více trnem v oku, jsou přesvědčeni, že žádná místnost neexistuje a Björn stojí na chodbě před zdí a provokuje je.

„Berme to jako ponaučení. Když se teď všichni vrátíme ke svým pracovním úkolům a o tomto – pro nás všechny nesmírně trapném – incidentu se už víckrát nezmíníme, a pokud každý z vás slíbí, že od této chvíle bude otevřený a upřímný a už nikdy se mi nepokusí vyvést podobný kousek s cílem narušit mou duševní rovnováhu, jsem připraven za vším udělat tlustou čáru.“ [1]

Takovým způsobem promlouvá Björn ke svým kolegům ve chvíli, kdy absurdní zápletka graduje a vedení úřadu se rozhoduje, zda si ponechá pracovníka s tak zvláštním chováním, ale výbornými pracovními výsledky.

Autorovi se podařilo umožnit nahlédnout do způsobu myšlení hlavního antihrdiny tak, že před čtenářem se vyrýsovala postava Björna jako člověka, kterého možná také známe, mohl by to být třeba náš kolega, nadřízený…žádná nereálná bytost. Text je psaný čtivým stylem v ich-formě, velice se mi líbil překlad Lindy Kaprové, která si s češtinou dokázala bravurně pohrát a čtenářům připravila skutečný zážitek ze.

Jedná se o minimalistické dílo, knížka má jen 114 stránek textu. Pocit, který ve mně zanechala, je ten, že Jonas Karlsson rozehrál zajímavé absurdní divadlo, které pak nechal vyznít v podstatě do ztracena. Nevyužil možnost rozpracovat text do výraznějších obrazů a vyhrát si s pointou. To je škoda, předpoklady k tomu Místnost určitě měla.

Novela Místnost mne skutečně zaujala, téma je velmi aktuální, podobné typy „kolegů“ se v pracovních kolektivech objevují často na důležitých postech a rozhodují o podřízených, přestože se občas jedná až o asociální jedince. Ale mají výsledky, a to je přece to, oč tu běží. Hlavní je byznys a lidé jsou prostředkem k větším ziskům. Naštěstí však existují i vedoucí, kteří si udržují svůj zdravý „selský“ rozum i v dnešní době.

Novela Místnost určitě stojí za přečtení, jak jsem již uvedla, jedná se o tenkou knížku, která však svým obsahem rozhodně má čtenáři co říct.

[1] KARLSSON, Jonas. Místnost. Vyd. 1. Zlín: Kniha Zlín, 2015, 114 s. Fleet. ISBN 978-80-7473-280-5.