Svět bez princů

princ

Když se na pulty českých knihkupců dostala kniha Škola dobra a zla z pera Somana Chainaniho, strhl se hotový poprask. Ač jde totiž o knihu pohádkovou, rozhodně není určena jen dětem. Ba právě naopak, zalíbení v ní našli i mnohem starší čtenáři, které uhranula nejen překrásnou obálkou a ilustracemi, ale i svým příběhem, jenž pojednává o osudu dvou kamarádek, které se dostaly do pohádkové říše. Ve druhém díle se se Sofií a Agátou opět vracíme do Školy dobra a zla, ale tentokrát je princům vstup zakázán.

knihaSofie a Agáta, dvě dívky ze Zálesí, které byly uneseny do pohádkové říše. Naštěstí se jim povedlo přelstít zlého Školníka a poté nalezly svůj šťastný konec zpátky doma v Gavaldonu. Ale jsou obě opravdu spokojené? Možná si měly svá přání střežit lépe, protože než se nadějí, jsou opět ve Škole dobra a zla. Jenže ve školách už nic není stejné jako dřív. Pohádkový svět se otřásl v základech, pravidla byla přepsána a obě školy se připravují na hrozící válku. Jak se s tím dívky vypořádají? Zabrání válce a vrátí vše do dříve zajetých kolejí? A ještě to nejdůležitější, naleznou opět svůj šťastný konec?

Když o čtvrté ráno palba ustala, zbyla z městečka pouhá polovina. Roztřesení obyvatelé se zahleděli do dálky na osvětlený amfiteátr, jehož opona zářila nápisem: SOFII, NEBO ŽIVOT. Zatímco Sofie všechno tohle poklidně prochrápala, Agáta musela zamčená v kostele naslouchat křiku a dusotu. Vydat Sofii a nechat ji zemřít? Nebo Sofii nedat a nechat zemřít celý Gavaldon? V krku ji zašimrala hanba. Nějak se jí podařilo znovu otevřít dveře mezi světy. Ale kdo se jimi snažil projít? Kdo chtěl Sofii mrtvou? [1]

Soman Chainani věří pohádkám snad víc než Sofie, Agáta nebo ostatní děti z Gavaldonu. A možná právě proto si jednu vlastní vytvořil i na papíře. Jeho prvotina, Škola dobra a zla, ovšem není jen pohádkou pro malé děti, ale originálním, vtipným a hlavně okouzlujícím příběhem pro všechny, které vždy zajímalo, odkud se pohádkové postavy berou. Soman Chainani vystudoval anglickou a americkou literaturu na Harvardu, filmovou vědu na Kolumbijské univerzitě a je známý jako scénárista.

Svět bez princů je opět pohádkovým příběhem, kde tentokrát místo vlků jsou odkopnutí a ukřivdění princové. Ale nebojte se, i když se v mučírně nenachází bestie, je kniha zloduchů a jiných potvor plná. Ovšem největší proměnou prošly dívky, jak ty ze školy dobra, tak i ty ze školy zla. Společně teď obývají jednu školu a učí se, jak si se vším poradit bez princů. Zdá se, že feminismus zasáhl i do pohádkové říše, a tak se nedivte, když se dočtete, že Sněhurka zabila trpaslíky otrávenými jablky a Máša si ve své pohádce medvídky ochočila a posléze z nich udělala kožich.

Jak už to tak v některých pohádkách bývá, umí být i pěkně kruté a děsivé. A právě mezi takové patří i série Škola dobra a zla, jež se nejlépe dá přirovnat k tvorbě bratří Grimmů, kteří sbírali klasické lidové pohádky a mytologické příběhy. Ale nebojte se, ve Světě bez princů na čtenáře také čeká i to, co je na pohádkách krásné. Hlavní postavy jsou zkoušeny, zda je jejich přátelské pouto dosti pevné, prochází postupným vývojem a z leckterých situací si berou ponaučení. Ovšem umí být i protivné, jenže co by to bylo za princeznu, pokud by nebyla důvěřivá, a naopak čarodějnice by nebyla sobecká?

Svět bez princů doporučuji všem čtenářům - mladým i starým, ženám i mužům, prostě všem těm, kteří si v sobě zachovali aspoň něco málo z dětské duše a rádi se vrací ke starým dobrým pohádkám, kde by dobro mělo zvítězit nad zlem. A kniha končí slovy: A žili spolu šťastně až na věky. Jen tentokrát to není dobro proti zlu, ale dívky proti klukům. A jaký bude konec? Na to už si musíte přijít sami.

[1] CHAINANI, Soman. Svět bez princů. Vyd. 1. Praha: CooBoo, 2015, 360 s. ISBN: 978-80-7447-778-2. s. 36.