Nebe je všude a my mu jdeme vstříc

Když ztratíte blízkou osobu, je to vždy velká tragédie. Když ztratíte někoho z rodiny, cítíte trýznivou prázdnotu. Lennie se snaží vyrovnat s tím, že je její sestra mrtvá. Do toho všeho prožívá první lásku a zároveň chce zjistit více informací o své matce. Tento velice silný příběh o dospívání, bolesti a lásce je úspěšným debutem americké spisovatelky Jandy Nelsonové.

knihaCo je to za svět? A co se s tím dá dělat? Co se dá dělat, když se opravdu stane to nejhorší, co se stát může? Když vám někdo zavolá takovou zprávu? Když vám sestřin zvučný hlas chybí tak moc, že máte chuť rozdrápat nehty celý dům? Udělám tohle: Vytáhnu telefon a vyťukám její číslo. [1]

Lennie vedla spokojený život. Její o dva roky starší sestra Bailey byla ta nejlepší sestra, jakou si mohla přát - krásná, veselá a plná života. Jednoho dne však zazvonil telefon a vše se změnilo. Bailey náhle zemřela na srdeční arytmii. Lennie se uzavírá před celým světem, do svého království smutku, do pokoje, který po sedmnáct let sdílela s milovanou sestrou. Po návratu do školy zjišťuje, že se do města přistěhoval nový kluk. Joe je velice talentovaný hudebník a s Lennie sdílí lásku k hudbě. Nesmíme zapomenout na Tobyho, Baileyina přítele. Lennie a Toby nalézají v sobě porozumění a začínají se sbližovat. Lennie neví, co dělat se všemi těmi pocity, které na ni doléhají. Je vůbec správné se zamilovat, když by měla truchlit?

Nebe je všude je rozděleno na dvě části. V knize není mnoho překvapivých zvratů a většinu věcí si odvodíte hned na začátku. Více než na děj je příběh zaměřen na pocity hlavní hrdinky, její vyrovnávání se se ztrátou, prožívání první lásky a především na rodinu. Lennie a Bailey nikdy nepoznaly svou matku. Od malička je vychovávala jejich babička zvaná bábinka a pětkrát rozvedený strejda Velikán.

Kdysi před lety jsem upadla v bábinčině zahradě a Velikán se mě ptal, co jsem dělala. Řekla jsem mu, že jsem koukala nahoru na nebe. Odpověděl: „To je chyba, Lennie, nebe je všude, začíná u tvých nohou.“ [2]

Kniha je po grafické stránce zpracovaná velmi pěkně. Je proložena slovy, která Lennie napsala na ubrousky v restauraci, na kelímky, na kousky papíru nebo do kůry stromů. Z těchto úryvků postupně zjišťujeme, jak silný byl vztah mezi Lennie a Bailey.

Je škoda, že většina postav nedostala tolik prostoru, kolik by si zasloužila. Konkrétně mám na mysli Tobyho, nejlepší kamarádku Sarah nebo bláznivou postavu Velikána. Dále bylo docela těžké naladit se na emoce protagonistky příběhu. Především za to mohlo neustálé střídání smutných a vtipných scén, takže člověk nevěděl, zda se má smát či plakat. Za rušivý element bych označila poměrně hodně tiskařských chyb.

Nebe je všude je oddechové čtení, jež nepřekvapí ničím novým, ale můžu vám zaručit, že zklamaní také nebudete. Na podzim tohoto roku se dočkáme překladu dalšího kousku této autorky. Knížka I´ll Give You the Sun vyjde opět u nakladatelství CooBoo.

[1] NELSONOVÁ, Jandy. Nebe je všude. Vyd. 1. Praha: CooBoo, 2015, 304 s. ISBN 978-80-7447-773-7. Str. 61-62
[2] Tamtéž str. [130]