Krvavá bestie

zena

Příběh o hraběnce, která své mládí prodlužovala tím, že se koupala v krvi nevinných panen, zná skoro každý. Na toto téma bylo napsáno mnoho knih, natočeno i několik filmů. To dokazuje, že Alžběta Báthoryová je vděčným tématem, které je stále živé. Ve své knize ho využila i Linda Laffertyová.

knihaKrvavá hraběnka je napsaná ve dvou časových liniích. První zavede čtenáře do roku 1610 na Čachtický hrad na Slovensku, kde v tu dobu vládla krutá hraběnka Báthoryová. Za každou cenu si chtěla udržet svou krásu a mládí, a tak praktikovala hrůzné noční hry, při kterých mučila své služebné a často se také koupala v jejich nedobrovolně prolité krvi. Věřila, že se tím jejich krása přenese na ni a ona zůstane navždy mladou. Není jisté, kolik žen muselo zemřít kvůli její zvrhlé zálibě, ale jedno jisté je, při zmínce jejího jména člověku dodnes naskočí husí kůže při představě, co všechno svým obětem dělala. Od pálení rukou rozpálenými mincemi, přes škrábání a bičování, až k polévání studenou vodou v zimě na sněhu, to všechno musely dívky protrpět pro krásu své paní. Rodiny obětí se dlouhý čas snažily dovolat spravedlnosti. Král nad šlechtičnou neměl žádnou moc, jelikož v té době se sluha rovnal majetku a pán si s ním mohl dělat, co se mu zachtělo. To ale neplatilo na oběti šlechtického původu, takže ve chvíli, kdy se dokázalo, že ublížila ženě, jež byla urozená, podepsala si nad sebou hraběnka ortel smrti.

Druhá časová linie čtenáře přivádí do roku 2010 do malého města v Americe. Psycholožka Betsy Pathová se zde snaží pomoct své pacientce Daisy Hartové, která je nekomunikativní a před normálním světem uniká do světa gotického. Konečně přichází průlom a pacientka se Betsy otevírá. Bohužel v tu samou chvíli přichází na to, že kdesi na Slovensku zmizela její matka, která zde zkoumala rod Báthoryů. V tu chvíli začíná bláznivá cesta, na kterou se Betsy vydává se svým bývalým manželem a také s Daisy, která se cítí být za svou lékařku zodpovědná. Společně se dozvídají hrůzný příběh Alžběty Báthoryové a zjišťují, že nejenom ona, ale i její předkové po 400 letech to nemají v hlavě úplně v pořádku. Hrabě Báthory je totiž muž, jenž si myslí, že může obnovit „slávu“ své dávné příbuzné a snaží se ji navrátit tím, že chce uspořádat stejný druh her, jako pořádala ona. Podaří se Betsy svou matku vypátrat včas?! A co se dozví o své rodině při snaze zachránit matku?! To se dozvíte v románu Krvavá Hraběnka, který v České republice vydalo nakladatelství Jota v roce 2015.

I když se kniha řadí mezi historické romány, není rozhodně jen pouhým strohým souhrnem faktů. Postavy, které zde vystupují, jsou něčím zajímavé a i díky nim si člověk může představit, jak to mohlo na dvoře v Čachticích vypadat. Spisovatelka detailně popisuje prostředí, ale i mučící praktiky hraběnky. Prolínání dvou časových linií pak přináší čtenáři zajímavé zpestření četby. I když je vyprávění i o čachtické paní, je její postava spíše v pozadí příběhu. Do popředí se dostávají dvě služky a podkoní, kteří se společnými silami snaží dokázat vinu své paní, a také postavy Betsy a Daisy, které, přestože žijí o čtyři sta let později, jsou ovlivněny prokletím rodu Báthoryů.

Knihu doporučuji těm čtenářům, kteří mají v oblibě historické romány. Tento je napsán velice čtivě a zajisté se u něj čtenáři nebudou nudit i díky faktu, že autorka do známého příběhu přidala již zmíněnou druhou časovou linii.

LAFFERTYOVÁ, Linda. Krvavá hraběnka. Brno: Jota, 2015. ISBN 978-80-7462-741-5, 366 s.