Smrt je neumlčí…

oko

Dokážou oživit lidi, kteří nedávno zemřeli, a pak je nechat pronést svědectví o svém vlastním skonu. Zprvu vyvolávali nedůvěru, nakonec je však společnost akceptovala – výpovědi mrtvých byly povoleny v soudních síních a forenzní oživování se stalo součástí policejního vyšetřování. Takhle zní anotace knihy Oživovatel, v originále Reviver. Knihu napsal Seth Patrick, rodák z Irska, nyní žijící v Anglii. Jeho prvotinu u nás nedávno vydalo nakladatelství Knižní klub.

knihaAutor nás zavádí do světa, kde je oživování mrtvých zcela běžnou záležitostí. Neexistuje jediný případ vraždy, jehož by oživovatelé nebyli součástí. Naopak, jsou povolávání ke všem nejasným případům. Mají totiž za úkol zjistit to nejtěžší - kdo je vrahem oběti! Ve většině případu se jim práce daří, avšak ne vždy je to tak jednoduché. U oživování běžně asistuje několik lidí. Někteří nahrávají celý případ a další dohlíží na to, aby vše proběhlo tak, jak má. Oživování má - jako každé jiné povolání - svá pravidla a morální kodexy, které musí celé osazenstvo striktně dodržovat.

Jonah Miller je jedním z nejlepších oživovatelů, i přes svou strastiplnou minulost. Umí se k mrtvým dostat tak blízko, jako nikdo. Proto je u všech těžších, ne-li nejtěžších případů. Prvním případem je Alice Deckerová, která byla brutálně zavražděna. Oživování probíhá jako obvykle, avšak než se s ženou rozloučí, pocítí Jonah přítomnost ještě někoho jiného. Někoho, koho se bála i Alice…

Ve stejném duchu se nesou i ostatní případy. Osoba je vždy zabita, ať už úmyslně či ne, a úkolem Jonaha je vypátrat pachatele. Jenže… při každém novém oživování se dějí podivné věci, které nikdy předtím nezažil. Kolegové však Jonahovi nevěří a vše přisuzují tomu, že je přepracovaný. Jsou zde možné i halucinace, které mají občas všichni reviveři. Navíc se stále nevzpamatoval z události sice již dávné, ale pořád stejně bolestné. A tohle se opakuje každý rok, pořád dokola… Každý rok se Jonah v určitém období propadá do hlubokých depresí.

Jonah na vás i přes svou samotářskou povahu udělá dojem, jak profesionálně, ale s citem přistupuje ke své práci. Má ji rád a dělá ji rád, přestože to není nic veselého. On však na své práci vidí jedno velké pozitivum. Možnost rozloučení. Dává obětem možnost rozloučit se se svými příbuznými, jako to udělal on, když se mu podařilo nakrátko oživit jeho matku, čímž přišel na své schopnosti.

V příběhu nastane zvrat, když je náhle zabit Daniel Harker, první novinář, který upozornil na přítomnost reviverů. To Jonaha přesvědčí, že něco není v pořádku. Že se děje něco, o čem neměl ani potuchy. Proto se spojí s Harkerovou dcerou Annabel a společně pátrají po Danielových vrazích. Mimoto se dozví i věci, jež zpochybní to, čím se Jonah doposud řídil… a odhalí neúprosně se blížící hrozbu pro celé lidstvo.

Annabel Harkerová je jako správná novinářka drzá a nebojí se výzev. Když se dozví, že její otec byl zabit, spojí se s nejlepším oživovatelem Jonahem Millerem a pátrají na vlastní pěst. A tady vlastně začíná celý příběh…

Jazyk, jakým je kniha psaná, není nijak výjimečný. Není to nic nového, z čeho by čtenář byl paf, ale autor má bezpochyby dar psát velmi poutavě.Velkým přínosem tohoto příběhu je i fakt, že není psán příliš rozvláčně. Všeho je tu tak akorát. Žádné zbytečné vysvětlování, minimum hluchých míst a snad proto děj pěkně ubíhá. Chválím i rychlý rozjezd, téměř na první straně budete vtaženi do děje.

Seth Patrick si se svým příběhem pěkně pohrál, a vymyslel prostředí reviverů do nejmenšího detailu, takže vám ani nebude připadat, že by oživování mrtvých bylo něco nenormálního či nemorálního. Čtivý styl, přirozené dialogy a poměrně originální námět, to je kniha Oživovatel – přirovnala bych ji ke knihám dvojice Lars Kepler. Nezasáhnou vás hlubokými myšlenkami, ale budete napnutí až do samotného konce. Nemyslím si, že by autor chtěl příběhem něco říct, předat nějaké poselství nebo tak něco. Myslím, že jeho cílem bylo napsat dobrý thriller, a to se mu bezesporu povedlo. Kvalitní debut, který by si bez obav měl přečíst každý milovník thrilleru, detektivky či paranormálních příběhů. Jestli autor udrží vysokou laťku, to se teprve dozvíme. Zatím u nás totiž vyšel první díl z plánované trilogie.

SETH, Patrick. Reviver – Oživovatel Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2014, 404s. ISBN 978-802-242-4660-4