Z chudé dívky uznávanou návrhářkou

Jak už to u velkých příběhů bývá, hlavní hrdina nemá vstup do života vůbec jednoduchý. Tento fakt ale často slouží k dobru věci, člověk je schopný se vybičovat k lepším výkonům a pracovat sám na sobě. Stejně tomu tak bylo v případě módní návrhářky Coco Chanel, jejíž životopis vám představím.

knihaCoco Chanel – pohled zblízka je dílem autorky Lisy Chaneyové. V České republice ho vydalo nakladatelství Eroika na konci roku 2014 a přináší opravdu ucelený životopis jedné z nejvýznamnějších žen všech dob v oblasti módy.

Coco Chanel, vlastním jménem Gabrielle Chanelle, se narodila do rodiny obchodníka, který ale o svou rodinu neměl velký zájem, a tak děti nejdříve putovaly s ním a matkou od města k městu, později byly zanechány v péči příbuzných a po smrti jejich matky byly rozděleny – dívky byly přemístěny do kláštera a chlapci na statek. Všechny děti, které byly sirotci, neměly ve společnosti moc dobré postavení a často si musely na své vzdělání a život přivydělávat. Gabrielle se její život nelíbil, a tak se proti jeho chodu snažila bojovat všemi možnými prostředky. Velice brzy začala pracovat jako švadlena, pak se ale dostala do vyšší společnosti díky postavení vydržované milenky. I když to v té době nebylo běžné, snažila se vymanit i z tohoto područí a chtěla si na sebe vydělat sama, proto poprosila svého tehdejšího milence o půjčku a otevřela si kloboučnictví. Její klobouky se brzy staly hitem, ale její úspěch se dostavil až ve chvíli, kdy přišla s vlastní kolekcí oblečení. Využití pánských prvků v dámské módě bylo neobvyklé, ale Gabrielle si tím brzy získala své zákaznice. Ženy už nechtěly být jen ozdobami svých mužů, chtěly se při společenských i sportovních akcích zúčastnit veškerého dění, ale to jim dosavadní móda neumožňovala. Důležitým prvkem kolekce Chanel se staly tzv. malé černé a své jméno měla také na parfému, jenž je známý dodnes.

Kromě nezávislosti toužila Gabrielle také po lásce. Tu potkala velice brzy, ještě před svým velkým úspěchem. Bohužel Arthur Capel zemřel v roce 1919, a i když Gabrielle potkala ještě mnoho mužů, nikdy se neprovdala. Tento muž zůstal v jejím srdci navždy. Jak sama prohlásila: „Byl mi otcem, bratrem, celou rodinou, prostě vším.

Dílo je rozděleno do jednotlivých kapitol zabývajících se chronologicky životem Coco Chanel. Od jejího dětství, přes první vztahy, až k otevření prvního obchodu, přes exil a návrat do Paříže. Vše je doplněno několika fotografiemi, zachycující důležité životní mezníky Coco Chanel.

Tato monografie přináší díky nově nalezené korespondenci další podrobnosti ze života této zajímavé dámy. Kromě jejího života může čtenář sledovat i dobové souvislosti, jež zajisté ovlivnily její tvorbu, a samozřejmě i osudy lidí v jejím okolí. Kniha tedy není jen o životě jedné ženy, ale o celém světě, ve kterém tehdy žila a svou činností ho ovlivnila. Její vliv trvá dodnes a její značka je stále známkou luxusu.

Autorka dokázala čtenáři přinést nejen svědectví o životě ikony, ale odkryla pozlátko slávy a představila tu obyčejnou ženu, skrývající se za tím vším. Ženu, která změnila postavení svého pohlaví ve společnosti. Ženu, která dala světu najevo, že není jen hračkou mužů, ale že je samostatně myslící osobností, jež má své sny a touhy.

CHANEYOVÁ, Lisa. Coco Chanel: Pohled zblízka. Praha: Eroika, 2014. 440 s., ISBN 978-80-87409-27-5.