Případ pro Diviše

biskup

Čtenáři a milovníci detektivních příběhů z pera Vlastimila Vondrušky budou mít opět krásné Vánoce. Na knižních pultech se totiž „zelená“ jeho nový příběh s názvem Ďáblův sluha. Středověký motiv na světle zeleném pozadí prozrazuje, že se jedná o další díl edice Hříšní lidé Království českého, kde se setkají s oblíbenými postavami – královským prokurátorem Oldřichem z Chlumu, panošem Otou a velitelem Divišem. Právě třetí jmenovaný se již cítí odstrčený do pozadí a zatouží prokázat, že i on je dobrý vyšetřovatel.

knihaSe svými hrdiny se čtenáři setkají při korunovaci Přemysla Otakara II. a jeho nové manželky Kunhuty. Krásná uherská princezna je trnem v oku některým zemským šlechticům a jejich chotím. Na korunovaci se Oldřich z Chlumu setká s pánem z Hradce, který ho požádá, aby prošetřil jistý případ na jeho panství. Protože se však jedná o delikátní záležitost, mělo by se postupovat velmi obezřetně. A tak se s požehnáním panovníka Oldřich, Ota a Diviš převlečení za rytíře německého řádu vydávají do Jindřichova Hradce. Marie z Hardeka, choť pána z Hradce, je příliš pěkně nepřivítá. Střeží totiž tajemství svého rodu a tím Oldřichovi komplikuje pátrání. A co je příčinou jejich neobvyklého výletu? Smrt Mikuláše z Hardeka, který byl zavražděn přímo na hradě, v úzké uličce, kam se vylévají splašky.

Naši tři hrdinové se pouští do obvyklých výslechů, kde nechybí napětí, poučení ani vtip. Prostředí středověkého hradu je vykreslené velmi důvěrně. Čtenáři si snadno představí, kde se postavy pohybovaly, kde spaly, jedly a pracovaly. Jejich charakter není popisován nijak složitě, přesto dokážeme poznat, kdo je dobrý, kdo špatný, kdo hloupý a kdo naopak vychytralý. Oldřich z Chlumu a jeho pomocníci snadno strhnou čtenáře k tomu, aby nad dějem přemýšlel a hledal vraha s nimi. Přítomnost řeholníků, kejkle s ďáblem a italský loutnista navíc nabízí velmi různorodou společnost a tak má čtenář opravdu nad čím dumat.

Diviš měl až doposud vždy roli důležitou, leč veskrze vojenskou. Chytal zločince, hlídal je, aby neuprchli, a zatčené vodil za mříže. I když se aktivně účastnil pátrání, málokdy byl tím, kdo nakonec případ rozlouskl nebo alespoň k rozlousknutí přispěl. Vlastimil Vondruška se rozhodl, že dá zjizvenému veliteli lidštější tvář, a proto se můžete těšit na Diviše, coby milovníka i detektiva, který přijde s velmi důležitými objevy.

Příběh je stejně jako ty předchozí napínavý, správně zašmodrchaný, ale rozluštitelný. Záleží na každém, zda se nechá překvapit a výsledek si přečte, nebo bude namáhat svou hlavu a pokusí se vraha odhalit sám. Jednoduché to však nebude.

Přestože se jedná už o devatenáctý díl s královským prokurátorem, který autor předložil, stále je to příběh napínavý, vtipný a poučný, který čtenáře potěší i pobaví. Mohlo by se zdát, že autorova studnice nápadů už musí být vyčerpaná, ale opak je pravdou. Ďáblův sluha je skvělá kniha a mně nezbývá než se těšit na další díl.

VONDRUŠKA, Vlastimil. Ďáblův sluha: Hříšní lidé Království českého. 1. vyd. Brno: Moba, 2014. ISBN 978-80-243-6164-2.

Veletrh