Osudové okamžiky většinou nepoznáme

Osud si s námi často hraje. Nechá nám do života vstoupit muže, kterého nikdy nemůžeme mít, nechá nás toužit po někom, kdo je zadaný, nebo prožijeme celý život, aniž bychom poznali, co je to pravá láska. V knize od Adele Parksové Tady a teď je osud jeden velký bídák smějící se drze lidem do obličeje.

knihaJoanna je pětatřicetiletá žena stále hledající tu pravou lásku. Neztrácí však naději a neustále se pouští do dalších a dalších vztahů, aby nakonec poznala, že to znovu nebyl ten pravý. Nakonec se ve své zoufalé situaci rozhodne udělat ještě zoufalejší věc. Vsugeruje si totiž, že její bývalý snoubenec ji na svou svatbu zve jen z toho důvodu, že volá o pomoc a nechce se ženit. Joanna tedy neváhá, sedne v Londýně na letadlo do Chicaga a hodlá svatbu překazit.

Naproti tomu Dean je ztělesněním pesimismu. V jeho případě se ale není čemu divit. V dětství jeho rodinu opustil otec a jeho matka se stala alkoholičkou. Byl tedy nucen část dospívání strávit v dětských domovech, kde život opravdu není jednoduchý. Nese si s sebou tedy neustále pocit křivdy a bolesti, jež mu způsobili lidé, kteří mu měli být těmi nejbližšími – rodiče. Dean také střídá partnerky jako ponožky, ale není to z toho samého důvodu jako Joanna. On jen nemá tu potřebu se usadit a nevěří, že by někdy mohl být šťastný.

Každý je jiný, přesto najdou při letu do Chicaga něco společného. Věcí, sbližujících je, je čím dál víc a vypadá to, že by jejich vztah mohl znamenat něco víc než jen náhodné setkání v letadle. Dokáže se ale Joanna vzdát své údajné životní lásky? A co Dean? Dokáže ve svém srdci nalézt znovu lásku? Na to vám odpoví kniha Tady a teď.

Ve vyprávění se střídají oba hlavní hrdinové, Joanna a Dean. Do jejich příběhu ale vstupuje ještě příběh z dávné minulosti, o kterém mluví Clara – matka Joanny a Eddie – otec Deana. Hlavní časová osa se odehrává v pouhých několika dnech, kdy Joanna poznává Deana. Na začátku děje je ale umístěno vyprávění vedlejších postav Clary a Eddieho z dob dávno minulých, které čtenáře uvádí do jejich životů a společně strávených chvil.

Děj rozhodně není náročný. Kniha patří mezi ty oddechovější, má ale něco do sebe. I když je to klasický příběh lásky, kdy ona potká jeho, a přes nepřízeň osudu poznají, že si jsou souzeni, nevyznívá to v autorčině podání jako klišé, jelikož jejich konec není nakonec tak šťastný, v jaký by čtenář doufal. Je to příběh plný lásky a propletených vztahů, které člověk vidí na každém kroku – vztahy totiž nemusí být vždy dokonalé, aby mohly být šťastné, a tomu je tak i v případě našich hrdinů.

Knihu tedy doporučuji všem čtenářkám, jež ví, že život není vždy jen dokonalý a ne vždy se musí člověku splnit vše tak, jak si představoval, přesto ale existují okamžiky, pro které stojí žít.

Ukázka

Užasle na Rudieho hledím a bojím se, že právě řekl něco, co už vím, ale zatím si to nechci připustit. Dean je asi vážně můj chlap. Nebo by alespoň být měl. Mohl? Pravda je taková, že zatímco jsem si plánovala, jak překazit Martinovi svatbu, pořád jsem musela bojovat s představami, jak se vyspím s Deanem. Jenže Dean je nebezpečná známost a s takovýma, jako je on, mám bohužel bohaté zkušenosti. Je příliš hezký, než aby se chtěl vázat. Škoda, ale fakt to tak bývá. [1]

[1] PARKS, Adele. Tady a teď. Praha: Domino, 2014. 355 s. ISBN 978-80-7498-037-4.