Kupte krabice od drátěnek, kupu bonbonů, rozestlanou postel a máte ceněnou sbírku umění. Nevěříte?

logo

Kolik zaplatíte, abyste si konkrétní umělecké dílo nemuseli pověsit doma? To je jen jeden z mnoha úhlů pohledu, kterými se na trh s uměním můžete dívat. Negativní cena. Don Thompson svou druhou knihu na toto téma však pojal obšírněji, navíc zábavnou a sdělnou formou. V roce 2010 vyplul na český knižní trh titul Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů od nakladatelství KNIHA ZLIN. Letos na jeho úspěch navázalo jeho pokračování, které nese název Supermodelka a krabice Brillo.

knihaMožná se ptáte, proč autor napsal druhou knihu na stejné téma. Za ty čtyři roky, které uběhly, se toho totiž na finančním a především uměleckém světovém trhu stalo víc, než by v době vydání první knihy kdokoli čekal. K nejpodstatnějším událostem patřila finanční krize na přelomu let 2008 a 2009, vstup zámožných arabských sběratelů do hry o nejcennější díla na trhu, posun Číny na žebříčku favoritů aukčního prodeje na druhé místo nebo pokusy o přetažení prodejů umění na internet.

Díky tomu, že se Thompson zajímá o tržní mechanismy a specifické fungování prodeje umění, může v knize poučeně nahlas přemýšlet nad nejrůznějšími otázkami, které se neomezují na to „proč je to tak drahé?“. Don Thompson v textu naopak neskrývá svoji fascinaci otázkami jako – proč umění stále dominují muži, jak do aukcí a galerijního prodeje zasahuje internet a jakou roli v tom všem hrají umělecké veletrhy, zákulisní příběhy nebo popularita a společenské postavení prodejců, kupců a objednavatelů díla? Přečtěte si Supermodelku a krabici Brillo a dozvíte se víc.

Každé umění se líbí někomu, žádné umění se nelíbí každému. (Jerry Saltz) [1]

V úvodu autor cílí více na ty, kteří ještě nečetli Jak prodat vycpaného žraloka, z čehož by mohli ti zasvěcení čtenáři nabýt dojmu, že se Thompson opakuje. Po krátké rekapitulaci faktů, pravidel trhu a informací z minulé knihy se ale dostane do vypravěčského tempa a čtenáři předloží nový balík poutavých historek, neuvěřitelných čísel a čerstvých aktualit ze světového trhu s uměním. Don Thompson jako ekonom a sběratel umění celkem umě balancuje mezi zaujatým tónem, kterým vyjmenovává statistiku uměleckého trhu, a nerušeným popisem některého z mnoha zákulisních příběhů. Ve chvíli, kdy už se možná začnete ve všech těch drahých dílech, legendárních prodejích a astronomických číslech ztrácet, přejde autor volně k plánům na výstavbu honosných muzeí v jednotlivých arabských emirátech nebo vám vylíčí poslední historky, které slyšel od nejvlivnějších lidí pohybujících se na trhu s uměním.

Při čtení knihy Supermodelka a krabice Brillo mějte na paměti, že autora zajímá pomyslná špička ledovce celého trhu s uměním. Představuje nám ty nejbohatší z nejbohatších, kteří se obchodem s uměním dlouhodobě zabývají, a popisuje ty nejdražší a nejhodnotnější transakce vůbec. Veškerá jeho stanoviska, názory a zjištění tak nelze automaticky aplikovat na kompletní trh s uměním. Z ekonomického i čistě racionálního hlediska je pak celkem zneklidňující zjištění, že cena (vysoká) nemusí být nutně potvrzením (a z knihy vyplývá, že často není) hodnoty díla. Naopak vás možná Thompson trochu uchlácholí přiznáním, že ve světě umění se mluví pouze o úspěšných prodejích. O stovkách neprodaných obrazů nejznámějších umělců, které leží obchodníkům ve skladech, se zkrátka mlčí. Prostřednictvím Supermodelky Thompson dovysvětlil řadu otazníků, které se objevily po přečtení knihy Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů. Z mého pohledu by autor mohl na dvojici knih navázat třetí, která bude zaměřena čistě na zákulisní příběhy.

Přestože ve světě vyjdou podobných knih možná i desítky ročně, u nás se jedná o výjimečný titul, který by měli znát nadšení laici i zasvěcení odborníci.

[1] THOMPSON, Don. Supermodelka a krabice Brillo. 1. vyd. Ve Zlíně: KNIHA ZLIN, 2014, 360 s. ISBN 978-80-7473-160-0.