
Kupte krabice od drátěnek, kupu bonbonů, rozestlanou postel a máte ceněnou sbírku umění. Nevěříte?
- Recenze
- Vytvořeno 30. 11. 2014 2:00
- Autor: Petra Šmejdová

Kolik zaplatíte, abyste si konkrétní umělecké dílo nemuseli pověsit doma? To je jen jeden z mnoha úhlů pohledu, kterými se na trh s uměním můžete dívat. Negativní cena. Don Thompson svou druhou knihu na toto téma však pojal obšírněji, navíc zábavnou a sdělnou formou. V roce 2010 vyplul na český knižní trh titul Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů od nakladatelství KNIHA ZLIN. Letos na jeho úspěch navázalo jeho pokračování, které nese název Supermodelka a krabice Brillo.
Možná se ptáte, proč autor napsal druhou knihu na stejné téma. Za ty čtyři roky, které uběhly, se toho totiž na finančním a především uměleckém světovém trhu stalo víc, než by v době vydání první knihy kdokoli čekal. K nejpodstatnějším událostem patřila finanční krize na přelomu let 2008 a 2009, vstup zámožných arabských sběratelů do hry o nejcennější díla na trhu, posun Číny na žebříčku favoritů aukčního prodeje na druhé místo nebo pokusy o přetažení prodejů umění na internet.
Díky tomu, že se Thompson zajímá o tržní mechanismy a specifické fungování prodeje umění, může v knize poučeně nahlas přemýšlet nad nejrůznějšími otázkami, které se neomezují na to „proč je to tak drahé?“. Don Thompson v textu naopak neskrývá svoji fascinaci otázkami jako – proč umění stále dominují muži, jak do aukcí a galerijního prodeje zasahuje internet a jakou roli v tom všem hrají umělecké veletrhy, zákulisní příběhy nebo popularita a společenské postavení prodejců, kupců a objednavatelů díla? Přečtěte si Supermodelku a krabici Brillo a dozvíte se víc.
Každé umění se líbí někomu, žádné umění se nelíbí každému. (Jerry Saltz) [1]
V úvodu autor cílí více na ty, kteří ještě nečetli Jak prodat vycpaného žraloka, z čehož by mohli ti zasvěcení čtenáři nabýt dojmu, že se Thompson opakuje. Po krátké rekapitulaci faktů, pravidel trhu a informací z minulé knihy se ale dostane do vypravěčského tempa a čtenáři předloží nový balík poutavých historek, neuvěřitelných čísel a čerstvých aktualit ze světového trhu s uměním. Don Thompson jako ekonom a sběratel umění celkem umě balancuje mezi zaujatým tónem, kterým vyjmenovává statistiku uměleckého trhu, a nerušeným popisem některého z mnoha zákulisních příběhů. Ve chvíli, kdy už se možná začnete ve všech těch drahých dílech, legendárních prodejích a astronomických číslech ztrácet, přejde autor volně k plánům na výstavbu honosných muzeí v jednotlivých arabských emirátech nebo vám vylíčí poslední historky, které slyšel od nejvlivnějších lidí pohybujících se na trhu s uměním.
Při čtení knihy Supermodelka a krabice Brillo mějte na paměti, že autora zajímá pomyslná špička ledovce celého trhu s uměním. Představuje nám ty nejbohatší z nejbohatších, kteří se obchodem s uměním dlouhodobě zabývají, a popisuje ty nejdražší a nejhodnotnější transakce vůbec. Veškerá jeho stanoviska, názory a zjištění tak nelze automaticky aplikovat na kompletní trh s uměním. Z ekonomického i čistě racionálního hlediska je pak celkem zneklidňující zjištění, že cena (vysoká) nemusí být nutně potvrzením (a z knihy vyplývá, že často není) hodnoty díla. Naopak vás možná Thompson trochu uchlácholí přiznáním, že ve světě umění se mluví pouze o úspěšných prodejích. O stovkách neprodaných obrazů nejznámějších umělců, které leží obchodníkům ve skladech, se zkrátka mlčí. Prostřednictvím Supermodelky Thompson dovysvětlil řadu otazníků, které se objevily po přečtení knihy Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů. Z mého pohledu by autor mohl na dvojici knih navázat třetí, která bude zaměřena čistě na zákulisní příběhy.
Přestože ve světě vyjdou podobných knih možná i desítky ročně, u nás se jedná o výjimečný titul, který by měli znát nadšení laici i zasvěcení odborníci.
[1] THOMPSON, Don. Supermodelka a krabice Brillo. 1. vyd. Ve Zlíně: KNIHA ZLIN, 2014, 360 s. ISBN 978-80-7473-160-0.
Nejlépe hodnocené články
Soutěže
Aktuality
-
Vlastislav Toman odešel, Hadži zůstává
Ráno 11. května 2022 se na facebookovém profilu Nakladatelství Josef Vybíral objevila smutná zpráva – v nedožitých třiadevadesáti letech odešel dlouholetý (1956-1992) šéfredaktor ábíčka Vlastislav Toman.
Číst dál... -
Ostravské výstaviště ožilo. Na Černé louce proběhl knižní festival
Ve dnech 11. a 12. března 2022 po dlouhých dvou letech otevřelo výstaviště Černá louka své brány do světa všech příznivců knižní tvorby. Probíhal zde knižní festival, který se v této podobě, tedy s doprovodným programem, poprvé konal v roce 2019. Setkání se spisovateli a jinými osobnostmi mezi stánky s knihami bylo po době plné zákazů a omezení jako balzám na duši.
Číst dál...
Nové komentáře
-
Prašina
no tatop kniha se mi zdála taková temná já mám ráda temno ale pořádně nedávala smysl nedokázala jsem ... -
Milník v žánru fantasy
Já jsem zrovna jeden z těch, co zná z fantasy všechno a nic ho nepřekvapí - teda ne že bych jí tolik ... -
François Villon: Já u pramene jsem a žízní hynu
Mám rád Fischerův překlad, ale krásný je i překlad Loukotkové. Můžete se přesvědčit v knize Navzdory ... -
Tropy: Obrazná pojmenování v užším smyslu
:D jen škoda, že to nenapsal o 6 dní dřív, potom by to bylo přesně 2 roky... jinak dobrá stránka ;-) ... -
I vzplála světlá naděje
Krásný referát -
François Villon: Já u pramene jsem a žízní hynu
Diagnózu má každý, jen někteří se života doopravdy zeptali, jakou :-) Někdo ty okamžiky, v nichž ... -
François Villon: Já u pramene jsem a žízní hynu
a ještě na okraj - i pocit sice lze často vysvětlit rozumově, ale poezie nevzniká ani není vyhledávána ... -
François Villon: Já u pramene jsem a žízní hynu
Odpověděl jsem ve Villonově duchu - skrz protiklad, aniž bych vyloučil původní smysl :-) Zřejmě se ... -
François Villon: Já u pramene jsem a žízní hynu
Nechci Vás sežrat :-) Že ta báseň nemá smysl? Zkuste si poslechnout na YouTube moji zhudebněnou verzi ... -
Jan Neruda – Povídky malostranské
moc děkuju za čtenářák bez vas bych to nedala,jste můj zachránce
Doporučujeme
Knihy
Z čtenářského deníku
-
Jarmila Glazarová: Vlčí jáma
Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.
Číst dál... -
Drašar
Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.
Číst dál...