Mrazivý příběh z větrného Irska

Graham Masterton je autor pocházející z Edinburghu, ale v současné době žije v jižní Anglii. Na svém kontě má již řádku knih, některé s hororovým námětem. Ani román Bílé kosti, jenž vydalo nakladatelství Host, nemá do hororu daleko. Přestože se jedná spíše o detektivní thriller, nastanou chvilky, kdy se objeví i děsivé pasáže. Že tuto knihu chci rozhodně číst, jsem věděla už ve chvíli, kdy jsem zjistila, že se jedná o prostředí irského Corku. Že mě pohltí od první stránky, jsem však nečekala…

knihaBílé kosti jsou prvním příběhem ze série s komisařkou Katie Maguirovou. Nakladatelství Host připravuje na příští rok vydání dalších dílů (Rozbití andělé a Červená lucerna). Ponechme je zatím stranou – i když přiznávám, nejraději už bych je měla ve své knihovně nyní – a podívejme se, čím mě první díl tak zaujal.

Hlavní hrdinkou je právě zmíněná komisařka Maguirová. Je to žena ve středních letech, která se potýká s rozpadajícím se manželstvím a touhou po dětech. Jejím hlavním problémem je smrt ročního syna, kterou si dává víceméně za vinu a nemůže se s ní smířit. Její manžel, který má blízko k alkoholu a ještě blíže k místní mafii, jí v tom rozhodně nepomáhá. Zdá se, že jediná spřízněná duše je černý labrador Četník a možná také statkář John, na jehož pozemku vykopou podivný nález. Název románu prozrazuje, že nálezem jsou bílé kosti, a to rovnou jedenácti žen. Zpočátku se zdá, že jde o masový hrob. Podivné panenky zavěšené v provrtaných stehenních kostech však ukazují, že šlo zřejmě o vražedný rituál. Kde se kosti na Johnově farmě vzaly? A je John přítel, nebo podezřelý?

Katie rozjíždí pátrání, které, zdá se, bude zase rychle ukončeno. Kosti patří ženám, jež zmizely před více než osmdesáti lety, tedy v době, kdy John ještě farmu nevlastnil.  V tom však vstupuje na scénu psychopat, který se rozhodne dokončit před lety započatý rituál. A umírá další žena… Katie stojí před úkolem vypátrat důvody i vraha dřív, než přijde na řadu další – třináctá oběť.

Více z děje prozrazovat nebudu, ale rozhodně doporučuji knihu otevřít a přečíst. Popisy rituální vraždy připomínají strhujícího Sběratele kostí (Jeffery Deaver) a nenechají vás spát. Příběh je protkán dobře volenými dialogy, autor prozrazuje pouze tolik, aby čtenáře navnadil, ale aby neřekl příliš. A když už si budete jisti, že víte, kdo za vraždami stojí, věřte, že nebudete ušetřeni závěrečného šoku. Takové rozuzlení určitě nikdo nečeká!

Komisařku Maguirovou jsem si zamilovala už od prvních stránek, stejně jako autorův styl. Prostředí větrného Irska a tamní politická situace jsou velice dobrým doplňkem ke zvoleným vraždám a tak mi nezbývá, než se těšit na další díly. Věřím, že budou mít stejný náboj, napětí a šmrnc, jako román Bílé kosti.

MASTERTON, Graham. Bílé kosti. 1. vyd. Brno: Host, 2013. ISBN 978-80-7491-247-4.