Rodinné tajemství vyplouvá na povrch

Kate Mortonová je oblíbená australská autorka, která má sice na svém kontě teprve tři knihy, i přes to se dostala do podvědomí čtenářů jako autorka příběhů, jež chytí za srdce. Její romány mají téměř stejný koncept. Stará dáma, vzpomíná na svůj život a její svědomí je obtěžkáno nějakým hříchem či situací, která kdyby se neudála, vše by bylo jinak. Na začátku léta vyšlo Tajemství letního odpoledne a nese se v podobném duchu.

knihaPředstavit hlavní hrdinku je poněkud oříšek. Je jí Laurel, starší oblíbená herečka, která v dětství viděla něco, co jí hlodá v hlavě po mnoho let? Nebo je jí Laurelina maminka Dorothy, ležící na nemocničním lůžku, která občas prozradí nějaké zmatené vzpomínky a evidentně ji něco velmi tíží? Nebo je hlavní hrdinkou tajemná Vivien, krásná žena, jež je s maminkou vyfocena na vzpomínkové fotografii a nikdo z rodiny o ní nic neslyšel? Zvolme si třeba Laurel…

Když byla Laurel teprve šestnáctiletá, viděla podivného muže, který vstoupil na jejich pozemek a vyděsil maminku natolik, že vzala nůž na narozeninový dort a muže jím zabila. Nikdy nikdo jeho smrt skutečně neprošetřoval a maminka se k ní nikdy nevyjádřila. Nyní však Dorothy umírá a Laurel je rozhodnuta přijít záhadě na kloub. Začne proto pátrat po zabitém muži, o němž zjistí, že byl slavným spisovatelem a manželem krásné Vivien. Přesně té Vivien, která mamince věnovala knížku s hrou Petra Pana a pózuje s ní na jedné jediné fotografii. Zdá se, že zabitý muž nebyl cizí násilník, jenž v okolí přepadával ženy, a jeho smrt nebyla „jen“ maminčina sebeobrana. Proč tedy zemřel? Jaké tajemství muselo zůstat skryto?

Mortonová rozehrává životní příběh dvou žen, které se potkaly před mnoha lety a ač to samy zpočátku netušily, svůj život navzájem velmi ovlivnily. Laurel, po níž je pojmenována první část knihy, se vydává po stopách dávného rodinného tajemství, aniž by tušila, jak šokující odhalení ji čeká. Přestože je součástí velké rodiny s mnoha sourozenci, o temném odpoledni ví jen ona a bratr, který byl tehdy ještě batole. I přes nízký věk si však pamatuje, že se stalo něco strašného. Proto Laurel s pátráním pomáhá a je tím, kdo ji přivádí na zajímavá zjištění.

Autorka bravurně vykresluje povahu všech hlavních postav. Přestože se zpočátku může zdát příběh chaotický, neboť se téměř každá kapitola odehrává v jiném čase a jsou přítomny jiné postavy, čtenář se může orientovat podle letopočtů a místa v názvu kapitoly. První část představuje Laurel a její vzpomínky na dětství a na maminku. Vedle toho se střídají kapitoly se vzpomínkami samotné Dorothy. Ta pak dostává větší prostor ve druhé části. Stále více se v příběhu objevuje i Vivien, která získá svůj vlastní prostor ve třetí, závěrečné části knihy.

Kate Mortonová dokázala, že je skutečně výtečnou spisovatelkou. Udržela laťku, kterou již v předchozích dvou titulech nasadila velmi vysoko, i když bych si troufla odhadnout, že ji nepřesáhla. Stále má harmonické rodinné prostředí prostřídáno s dramatickými okamžiky z doby druhé světové války, stále se láska a teplo rodinného krbu střídá s bídou, záští i násilím. A stejně jako v předchozích dvou knihách dokáže klamat čtenáře tak dokonale, že při čtení poslední kapitoly nemůže uvěřit, vrací se v textu a znovu pročítá vodítka, která by mu napověděla více již mnohem dřív. Ovšem kdybyste se chtěli dopátrat pravdy dříve, než v poslední kapitole, nedělejte to. Ochudili byste se o kouzlo, které tím knihy Kate Mortonové mají. Závěr totiž pospojuje všechna vodítka dohromady a čtenáři najednou dochází, proč se situace odehrály patřičným způsobem.

MORTONOVÁ, Kate. Tajemství letního odpoledne. Vyd. 1. Praha: Ikar, 2014, 405 s. ISBN 978-80-249-2498-4.