Romantika s trochou napětí

Romantické příběhy bývají řazeny mezi brakovou literaturu, některé snad oprávněně, protože občas mívám pocit, že napsat knihu může opravdu každý. Rozhodně bych si však troufla oponovat tomuto zařazení románů Stephanie Laurensové, která je píše s nostalgickou elegancí.

knihaIdeální nevěsta vypráví příběh dvou lidí, kteří se v životě několikrát spálili a v momentě, kdy se s nimi seznámíme, se cítí zahnaní do kouta, i když tak na první pohled nevypadají. Zdánlivě mají všechno, po čem jen můžou toužit. Michael má skvěle nastartovanou kariéru, k jejímuž završení schází jen vhodná manželka. Caro je mladá vdova, která je známá mezi londýnskou smetánkou jako výtečná hostitelka, a to především díky svému zesnulému manželovi, jenž jí zanechal pěkné jmění a řadu významných kontaktů. A je odhodlaná zabránit Michaelovi, aby se oženil s její neteří, protože dívka miluje někoho zcela jiného. Ani jednoho v ten moment nenapadne, že skvělý pár by mohli tvořit právě oni dva. Vzájemnou přitažlivost nepovažují za důležitou, jdou si jen za svými cíli. Až společné nebezpečí jim ukáže, jak jim na tom druhém záleží. Že se jim všechny překážky podaří zdárně překonat jistě není nutné doplňovat.

Zamyslel se nad tím a usoudil, že tenhle konečný cíl je ještě velice vzdálený. Kdo ví, co se může mezitím stát? Třeba se objeví nějaká jiná, snadnější cesta k manželství s ní, a on tuhle obrovskou překážku nebude muset zdolávat.
Jeho plán byl rozumný. Jeden krok po druhém. Nejdřív si pojistit jeden dílčí cíl, pak teprve postupovat k dalšímu. [1]

Laurensová je skvělou vypravěčkou, která čtenáře vede křivolakými cestičkami příběhu. Jednotlivé vedlejší dějové linky spojuje v celek s lehkostí sobě vlastní. Díky vhledům do myšlenkového světa obou hlavních hrdinů vnímáme svět z jejich pohledu a cítíme jejich vnitřní strach a pochybnosti. Příběh je vyprávěn chronologicky, s humorem i nadsázkou. Dialogy jsou svižné a jejich dikce odpovídá charakterům postav.

Ideální nevěsta je krásnou odpočinkovou knihou, u níž se nebudete nudit, hrdinové vzbuzují emoce od prvních řádků, jejich život je plný vzruchu a podnětů. V neposlední řadě samozřejmě krásných dam a mužných pánů. Ano, jedná se lehčí literaturu, nikoli však brakovou. Brakem bych nazvala úplně jiné knihy.

[1] LAURENSOVÁ, Stephanie. Ideální nevěsta. Vyd. 1. Praha: Ikar, 2013, 452 s. ISBN 978-80-249-2356-7. Str. 203.