Šest let lží a klamu

Vysokoškolský profesor, krásná umělkyně a jedna obrovská láska – až za hrob? Že to zní příliš romanticky? V tom případě prozradím trochu více: mafiánský gang, snaha o nový život a lži… všude kolem… hotová pavučina lží. Už to zní zajímavěji? O tom všem se můžete dočíst v nové knížce z edice Světový bestseller Knižního klubu – Šest let od Harlana Cobena.

knihaAutorovo jméno jistě není českým čtenářům neznámé, jeho knihy se prodávají po celém světě. Šest let je srovnáváno s jiným bestsellerem, Zmizelou od Gillian Flynnové, a stejně jako ona míří na filmové plátno. Snad i proto se těší od svého vydání velké popularitě. Po přečtení jsem si jistá, že zaslouženě.

Hlavním hrdinou je vysokoškolský profesor Jake Fischer. Čtenář ho poznává hned v první kapitole, kde vzpomíná na svůj krásný romantický vztah s Natalií – nadanou umělkyní, se kterou se seznámil na studijním pobytu. Jejich láska přišla jako blesk z čistého nebe a stejně tak přišel o tři měsíce později rozchod. Natalie náhle změnila názor a rozhodla se provdat za dávného přítele. Jakea požádala, aby ji nevyhledával a nechal ji žít nový život. Jake slib dodržel. Šest let. Do doby, než zjistil, že Nataliin manžel Tood zemřel. Původně se jí chtěl pouze připomenout a vyjádřit soustrast. Když zjistil, že Toodovou manželkou není Natalie, ale cizí žena, a že byl zavražděn a před smrtí mučen, pouští se na vlastní pěst do nebezpečného pátrání.

Náhle zjišťuje, že svět kolem něj je pavučina lží, že nic není, jak se zdá, a že dokonce lidé kolem něj žijí pod změněným jménem. Jak je to možné? A jak to souvisí s organizací, jež umožňuje začít nový život, ve které pracoval nejen Nataliin manžel, ale i Jakeův profesor a rádce? Harlan Coben dávkuje postupně nové a nové informace, které překvapují, děsí a vyvolávají stále větší napětí. Bohužel v polovině knihy je vodítek již tolik, že čtenář začíná předvídat. Ke konci už mi byla spousta věcí jasná a efekt napětí se vytratil. Spíše jsem jen očekávala, zda jsem situaci odhadla správně a co vedlo postavy příběhu dělat věci, které dělaly. Většinu jsem trefila správně.

Příběh, který autor předkládá čtenářům, je lehce fantastický. Musím si položit otázku, zda je skutečně možné, aby podobné organizace, jakou vykresluje Harlan Coben, skutečně existovaly? Podstatné je, že příběh je napsán velmi svižně, většinou je tvořen dialogy a hlavní hrdina je celkem sympatický, i když jsem si občas říkala, že by bylo lepší, kdyby byl menší šťoural. To bychom se však nedobrali konce, a tak musíme Jakeu Fischerovi jeho neoblomnou tvrdohlavost a vtíravost odpustit. Oproti tomu s Natalií se nepoznáme téměř vůbec, neboť je to jakási stínová postava, kolem které se příběh točí, ale do poslední chvíle nevíme, jaká je.

Šest let mohu doporučit čtenářům kriminálních příběhů, i když v knize chybí sympatický detektiv, jenž se pustí po stopě zločince, stejně jako milovníkům thrillerů. Pokud bych měla příběh přirovnat k dílu Gillian Flynnové, nevolila bych Zmizelou, neboť ta je vystavěna na zcela jiném konceptu a především na psychologické bázi, ale dá se přirovnat k jejím Temným koutům či Ostrým předmětům. Rozhodně se budete dobře bavit a nedokážete knížku odložit, dokud se nepročtete ke konci.

COBEN, Harlan. Šest let. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2014, 317 s. ISBN 978-80-242-4509-6.

Veletrh