Minulost versus současnost

1 1 1 1 1 (5 hlasů)

Jméno Jesse Waltera není českým čtenářům příliš známé, v současnosti mu v Čechách vyšly tři knižní tituly, Občan Vince, Finanční životy básníků a Nádherné trosky. Ve své domovině je však považován za velmi úspěšného autora, který má na svém kontě šest publikací, které byly přeloženy do dvaceti světových jazyků a řadu týdnů se vždy držely na seznamu bestsellerů. Dnes bych vám ráda představila Nádherné trosky, jež vydalo v letošním roce nakladatelství Argo.

knihaJedná se o velký knižní román, počin, jaký na poli literatury nebyl již dlouhá léta. Vyjádřit se k hlavní dějové lince je poněkud složitější, neboť se ve skutečnosti jedná o příběhy v příběhu, o prolínání časových linií a mísení zeměpisných poloh. V hlavní ose bychom mohli sledovat tři hlavní postavy: herce Richarda Burtona, začínající hvězdičku Dee Morayovou a Pasqualea Tursi, rádoby italského hoteliéra. Jejich příběh se táhne jako červená nit celou knihou a prolíná a propojuje minulost a současnost. Osud je svede dohromady, aby je od sebe následně oddělil.

Hlavním mottem celého příběhu je hledání – sebe sama a smyslu života. Zjištění, že ať sebevíc chceme, před minulostí a troskami, jež za sebou zanechala, neutečeme. A někdy, že bychom tu dobu dávno minulou rádi lapili, neboť patřila k nejzajímavějšímu období našeho života. Walter je skvělý vypravěč, který nutí čtenáře k zamyšlení, jeho knihu musíte vnímat nejen hlavou.

Pasquale na dveře zůstal hledět. Tenhle svět oslnivých Američanů si vytoužil a taky že se v jeho hotelu jako sen zjevila Dee, jenže teď se ten svět vrátil, kam patří, a Pasquale přemítal jestli by nebylo lepší, kdyby to, co leží za těmito dveřmi, nikdy nespatřil.
Otočil se a odšoural se chodbou, ze schodů a kolem recepce ven, kde se o zeď opíral Tomasso a kouřil. Čepici měl staženou k očím. Pasquale Tommasovi ukázal fotografii Dee s druhou ženou.
Tomasso se na ni podíval a pokrčil jedním ramenem. [1]

Román Jesse Waltera je velmi obohacující a osvěžující. S hodinářskou přesností míchá komické i tragické chvíle, aby vše vyústilo v dokonalém závěru. Je obdivuhodné, jak na 360 stránkách dokáže udržet linii každého podpříběhu čistou a smysluplnou. Zajímavá je i myšlenka úryvků z děl, jež vytvořili hlavní hrdinové, ať se jedná o fiktivní filmový scénář, hru nebo knihu. Tyto části, které měl napsat někdo, kdo žil pouze v autorově hlavě, jsou pozoruhodnou ukázkou spisovatelského řemesla, kdy každá tato „citace“ je vedena v duchu postavy, jež již napsala.

Nádherné trosky jsou knihou, kterou rozhodně v polovině neodložíte, protože byste se nudili. Autor svoje řemeslo dokonale ovládá a udržuje čtenáře ve střehu do poslední stránky. A to nejen spletitostí příběhu a různým časoprostorem, nýbrž i správnou dávkou humoru a melancholie. Ukazuje život ve všech jeho barvách, v krásných snech i hořkých probuzeních.

[1] WALTER, Jess. Nádherné trosky. 1. vyd. Překlad Petr Štádler. Praha: Argo, 2014. 356 s. ISBN 978-802-5710-920. Str. 202.