Román o těžkostech s inteligencí

divka

Rodina, o které je celé vyprávění, není tak úplně normální. Všichni její členové jsou, dá se říct, geniální. Jak se ale v průběhu děje ukáže, není tato vlastnost vždy jen kladnou záležitostí. Člověk prudce inteligentní totiž často může mít problémy s běžnou realitou…

knihaHlavní hrdinové se čtenáři představují ve chvíli, kdy se chystají na cestu do Antarktidy. Dcera Bee totiž dostala slíbeno za skvělé studijní výsledky splnění jednoho přání. A tím je právě již zmíněná cesta. Jenže její matka Bernardetta – revoluční architektka, často nesnesitelná sousedka, potrhlá manželka – se všeobecně bojí lidí. Nejraději tedy tráví svůj volný čas doma a vše vyřizuje přes internet. Když si tedy představí, že by měla cestovat na druhý konec světa, není jí z té představy zrovna nejlépe. Co se týče otce Bee, není to taky úplně „normální“ chlap. Pracuje totiž na jednom z nejvytíženějších projektů firmy Microsoft a často chodí ve své kanceláři jen v ponožkách. Zbožňuje všechny možné drobnosti, které mu ulehčují život, přes zvlhčovač vzduchu po konvičku, kterou si každé ráno vyplachuje dutiny. Ani Bee není tak úplně obyčejné dítě. Přes těžké dětství, jehož velkou část prožila v nemocnici vinou špatného stavu jejího srdce, se Bee stává velice inteligentní osobností, jež perfektně hraje na flétnu a velice ráda doučuje své mladší spolužáky. Proto se není čemu divit, že víc než jiné děti vnímá fakt, že v jejich domácnosti se nežije úplně běžně. A možná i díky tomu je pak schopná pomoct své mámě ve chvíli, kdy už to s ní vypadá velmi bledě.

Společně tedy překonávají útrapy, jež jim přináší fakt, že jsou chytřejší než většina lidí v jejich okolí. Často je to mise až nesplnitelná, ale každý se snaží dělat, co umí, a víc než kdy jindy zde platí úsloví, že se vyplatí táhnout za jeden provaz.

Autorka Maria Sempleová si ve svém díle Kde se touláš, Bernadetto zvolila za hlavní hrdiny dost nekonvenční osobnosti. Proto je možná román tak zábavný a udrží člověka v pozornosti od začátku až do konce. Co se týče formátu, střídá se v knize vyprávění Bee s e-maily, které posílá její matka své virtuální sekretářce, korespondencí otce s jeho zaměstnanci, dokumenty FBI i s dopisy, které posílá jejich věčně naštvaná sousedka všem možným lidem. Vzniká tak neuvěřitelná mozaika různých příběhů, jež dohromady tvoří obrázek o této netradiční rodině. Každá postava, která v románu vystupuje, má svou roli a nějakým způsobem ovlivňuje bytí hlavních postav. Nikdo není navíc a každý svou roli plní opravdu na jedničku.

Knihu mohu doporučit všem čtenářům, kteří se u čtení rádi pobaví. Netradiční přání spouští řetězec událostí, jež vyústí v další nezvyklou situaci a končí až na daleké Antarktidě. Jestli se nakonec podaří rodině vyrovnat se s pastmi, které jim nastražil sám život, to se budete muset dočíst sami. Ale věřte mi, je to zážitek!

Nejsem nemocná! Jen jsem se narodila se syndromem hypoplastického levého srdce. Jasný? Je to vrozená vada, mám špatně vyvinutou mitrální chlopeň, levou komoru a aortální chlopeň, prodělala jsem tři otevřené operace srdce a další tři kvůli následným komplikacím. Naposledy mě operovali, když mi bylo pět. Vím, že o mně všichni říkají, kdovíjak nejsem chytrá, ale já vám teď něco povím. Vůbec si to nepamatuju! A povím vám ještě něco. Jsem naprosto zdravá, už devět a půl roku jsem naprosto zdravá. Takže klid. Schválně se nad tím zkuste zamyslet. Dvě třetiny života jsem naprosto v pořádku.[1]

[1]SEMPLEOVÁ, Maria. Kde se touláš, Bernadetto. Praha: Plus, 2014. ISBN 978-80-259-0301-8. Str. 50