Anna Boleynová očima přítelkyně

1 1 1 1 1 (4 hlasů)

Kniha o Anně Boleynové, kterou vydalo v létě 2014 nakladatelství Knižní klub, jistě rozvíří klidné vody. Představuje totiž kontroverzní ženu anglických dějin zcela novým pohledem. Nejedná se o klasickou biografii, ale o historický román, který se odehrává souběžně s událostmi točícími se kolem života Anny Boleynové. Kniha Na život a na smrt někoho pobouří, někoho naopak nadchne.

knihaSandra Byrd se rozhodla vytvořit neobvyklý projekt. Píše literární řadu historických románů, ve kterých jsou velké ženy anglické historie vylíčeny pohledem svých služebnic a přítelkyň. V České republice byl nedávno publikován první díl této řady. Pojednává o Anně Boleynové, která bývá často hodnocena jako negativní postava, která připravila Kateřinu Aragonskou o manžela a korunu, načež byla odsouzena jako cizoložnice a zrádkyně. Není slavná jen díky svému kontroverznímu životu, kdy se jí podařilo okouzlit Jindřicha VIII. natolik, že spustil reformu církve v Anglii a nechal své první manželství s Kateřinou Aragonskou prohlásit za neplatné. Anna je především matkou největší anglické královny Alžběty I. Sandra Byrd se rozhodla, že svůj zájem o tuto ženu zúročí v knize, která ji neukáže jako „děvku“, ale jako citlivou ženu se všemi klady i zápory. A kdo nejlépe dokáže posoudit, jací jsme? Náš nejlepší přítel…

Hlavní hrdinkou románu o Anně Boleynové tak paradoxně není sama Anna, ale její přítelkyně Meg, s níž se znala již od dětství. Prožívaly spolu nejen dětské hry, ale také první lásky a naděje na skvělou budoucnost. Zatímco Meg trávila mládí v Anglii, Anna byla vyslána na francouzský dvůr, jehož manýry přivezla zpět do Francie. Naučila se skvěle ovládat své ženské zbraně a koketérii, které pak plně využila ve své krátké a strmé kariéře. Po svém návratu se opět pohybovala ve společnosti Meg. Přítelkyně byla jednou z těch, kteří ji varovali před nebezpečným zájmem krále i před nereálnými sny. Anna však dosáhla svého a stala se anglickou královnou. Meg s ní putovala ke dvoru coby její dvorní dáma a služebnice. Sledovala postupné ochládání Jindřichových citů, marnou snahu o zplození mužského potomka, ale také zradu, která byla na Annu nastražena. Doprovodila ji do Toweru i na popraviště a byla to ona, kdo ukládal Anniny ostatky do rakve.

Možná si nyní říkáte, že jsem prozradila celý příběh. Mohu si to dovolit. V knize nenajdete nic, co byste neznali ze školních lavic. Annin osud nemůže na stránkách knížky skončit jinak, než ve skutečnosti. Přesto je to jen polovina děje. Druhou polovinu tvoří život samotné Meg, který se po celou dobu táhne jako hlavní osnova. Anniny životní výhry i útrapy jsou odsunuty na druhou kolej. Čtenář tak sleduje život Anny Boleynové a zároveň prožívá život Meg. Není tak ochuzen o skvěle vylíčené historické prostředí, krásu dvorských oděvů, politické a náboženské intriky, ale ani o napětí, o něž se postará Meg. Hlavní postava je čtenáři sympatická a vzbuzuje emoce, což je pro mě důležité. Její život obohatil již dobře známá historická fakta a představil Annu jako citlivou i vychytralou ženu, nikoli však jako ženu, která zradila krále a Anglii.

Z počátku jsem váhala, zda knihu chci opravdu číst. Neznámé jméno autorky a odkaz na Annu Boleynovou mě varovaly, aby se nejednalo jen o nepovedený pokus o životopis. Román mě však velmi mile překvapil. Přestože není zpracován na takové odborné úrovni, jako jsou např. knihy Alison Weir, nebo Caroly Erickson, jedná se o dobře napsaný historický román se samostatnou, trochu předvídatelnou, zápletkou v podobě Megiina života.  Čte se velmi snadno a rychle a než se nadějete, je konec knihy, který jako sladká tečka zakončuje rozhovor s autorkou. V něm se pak dozvíte, kde čerpala informace, proč se rozhodla psát právě o Anně Boleynové a odkazuje mimo jiné i na autorčiny webové stránky, kde se můžete podívat, jaké příběhy z této historické řady již vydala.

Knihu doporučím těm, kteří tudorovskou Anglii dobře znají i těm, kteří dosud nic podobného nečetli. Potěší je nekomplikované popsání historických událostí i pěkně napsaný příběh. Mně nezbývá, než se těšit na další tituly z této řady a doufat, že vyjdou co nejdříve.

BYRD, Sandra. Na život a na smrt - Román o Anně Boleynové. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2014, 317 s. ISBN 978-80-242-4472-3.