Láska není vždy zárukou doživotního štěstí

Jade a David jsou nerozlučnou dvojicí. Jak to u zamilovaných bývá, nevšímají si ničeho jiného než sami sebe. Nic není problém a jejich láska je to nedůležitější na světě. Pak se ale stane něco, co je rozdělí. Bude to navždy, nebo je jejich láska opravdu nekonečná a tuto překážku překoná?!

knihaHlavní postavou a zároveň vypravěčem je David Axelrode, který čtenáři předkládá příběh o své velké lásce. O lásce, jež přetrvává, o lásce, která zároveň dělá člověka šťastného i ho zraňuje, o lásce, která umí z rozumných dělat blázny. Je to cit, jenž opravdu dokáže život převrátit naruby. A to se stane i Davidovi. David pro svou milou Jade je schopný udělat opravdu vše – dobré ale i špatné.

Ve chvíli, kdy jejich láska přeroste v závislost, dívčin otec se rozhodne vykázat na určitou dobu Davida z domu. Ten je ale ze zákazu tak nešťastný, že udělá něco, co překročí všechny meze, a tak bude muset pykat za své činy. A tím nejhorším trestem je doživotní zákaz přiblížit se ke své milované i zbytku její rodiny. Jeho dosavadní úžasný život se v tu chvíli rozpadá na kousíčky a David marně hledá něco, pro co by zase mělo cenu žít. Přesto se i nadále snaží získat Jadeino srdce zpět.

Nekonečná láska je příběhem, kde autor dopodrobna popisuje lásku takovou, jaká umí být jen ve chvíli, kdy je člověk mladý a často jsou jeho city silnější než jakákoliv jiná věc. Vše jde v tu chvíli stranou a často se stává, že taková láska může člověku přerůst přes hlavu tak, že ji už nemá pod kontrolou a dělá věci, které by za „normálního“ stavu neudělal. Na autorově stylu psaní obdivuji fakt, že dokázal zachytit opravdu každičký detail, jenž takový vztah tvoří. Vše, co David cítí, tak může cítit čtenář. Vše, čím si David prošel od začátku vztahu s Jade, přes soudní zákazy, jejich porušování, to vše dává člověku smysl díky tomu, že ví, proč tak hlavní hrdina jedná. Dlouhé monology, které David vede sám se sebou ve své hlavě, jsou zpovědí z činů, které udělal, jsou to popisy osob, jež miloval, a samozřejmě jsou plné naděje, že vše, co bylo, ještě není ztraceno a že to může získat zpět, protože jedná ve jménu lásky.

Kromě monologů, kdy se zpovídá hlavní hrdina, jsou v knize samozřejmě i dialogy. David tak jejich prostřednictvím čtenáři představuje další osoby, které jsou do jeho vyprávění zapleteny. Člověk se tak seznamuje s Hugem, otcem rodiny, jenž je pro jejich štěstí schopen udělat cokoliv, s Ann, dobrosrdečnou ženou stále věřící v lásku, i když je její vztah už dávno u konce, a samozřejmě s Jade, dívkou, která je ústředním motivem celého příběhu.

Knihu doporučuji všem, kteří byli někdy zamilovaní. Jen oni totiž mohou pochopit Davidovy myšlenkové pochody a činy, které byl schopen udělat. Jen oni totiž vědí, že láska je opravdu mocná čarodějka a často z nás dělá nové lidi.

Ukázka

Připravil jsem se na to, že mě občas zaskočí přízraky Jade. Nevím, odkud se tato informace vzala – nejspíš z nějaké písničky nebo filmu -, ale chápal jsem tak, že toužící srdce vytváří přeludy. Když uvidíte někoho v šedé sukni a modré košili… s tyrkysovými perličkami v ušních lalůčcích…, jak jde se sklopenýma očima a šilhá doprava…, vlasy světle hnědé, ale podtočené jako u Malé Lulu. [1]

[1] SPENCER, Scott. Nekonečná láska. Praha: Knižní klub, 2014, s. 103, ISBN 978-80-242-4469-3.